Банк завдань до конкурсів та олімпіад

Міжнародного конкурсу

з української мови ім. П. Яцика


5 клас

 

1. Напишіть твір за поданим початком. Доберіть до нього заголовок.

Немає нічого милішого за рідну землю. Калина стоїть у лузі, тополя на околиці, лелече гніздо, криничка на перехресті доріг, теплий запах лісових квітів – усе це рідна земля, все це моя Батьківщина.

12 балів

 

2. Поставте подані слова в такій формі, щоб із них можна було скласти речення. Утворене речення запишіть. Підкресліть головні й другорядні  члени речення. Запишіть назви частин мови, до яких належать слова в наведеному реченні.

Вишивати, по, канва, осінь, зелений, золотий,  квітки.

 

дієсл.           ім.  прийм. ім.   прикметники       ім.

Вишиває осінь по канві зеленій золоті квітки.

6 балів

 

3. Спишіть дієслова, уставляючи пропущені букви.

Стан..ш, люб..те, скаж..ш, куп..те, сі..мо, вирост..ш, перемож..мо, крут..те, говор..мо, пиш..ш, переход..ш, вивч..мо.

 

Станеш, любите, скажеш, купите, сіємо, виростеш, переможемо, крутите, говоримо, пишеш, переходиш, вивчимо.

6 балів

 

4. Відредагуйте подані словосполучення.

Відношення до людейставлення до людей; хворий ангіною – хворий на ангіну; сподіватися кращого – сподіватися на краще; опановувати знаннями – опановувати знання; сталося по неуважності сталося через неуважність; мені повезло – мені пощастило.

6 балів

 

Усього – 30 балів

 

На виконання завдань відводиться 2 (дві) години

 

 

 

Завдання для ІІ (районного, міського) етапу ХХ Міжнародного конкурсу

з української мови ім. П. Яцика

 

6 клас

 

1. Напишіть твір-опис «Букет осінніх квітів», використавши епітети і порівняння.

12 балів

 

2. У запропонованих реченнях виділені слова замініть доречними за змістом фразеологізмами. Утворені речення запишіть. Підкресліть головні й другорядні  члени речення.

Ця подія відбулася дуже давно. На канікулах Оленка ледарювала. Жінка насторожилась і замовкла.

Ця подія відбулася за царя Гороха. На канікулах Оленка била байдики. Жінка насторожилась і прикусила язика.

 

6 балів

 

3. Запишіть подані слова у фонетичній транскрипції. Визначте кількість букв і звуків у кожному слові.

Хочеться,  книжці, дощі, пісня, Вітчизна, мільярд.

 

Хочеться [х о́ ч е ц΄: а ]- 8 букв, 6 звуків;

книжці [к н и́ з΄ц΄і] – 6 букв, 6 звуків;

дощі [д о ш ч’ і́] – 4 букви, 5 звуків;

пісня [п’ і́ с΄ н΄ а] – 5 букв, 5 звуків;

Вітчизна [в’ і ч: и́ з н а] – 8 букв, 7 звуків;

мільярд [м’ і л΄ й а́ р д] – 7 букв, 7 звуків.

6 балів

 

4. Згрупуйте подані слова, записавши їх у три колонки: архаїзми, історизми, неологізми.

Рало, кріпак, факс, намітка, волость, телетайп, мушкет, каганець, перст, імідж, грант, довбня.

Архаїзми: рало, намітка, каганець, перст.

Історизми: кріпак, волость, мушкет, довбня.

Неологізми: факс, телетайп, імідж, грант.

6 балів

 

Усього -  30 балів

 

 

 

                       

 

На виконання завдань відводиться 2 (дві) години

 

                                                                                                                             

Завдання для ІІ (районного, міського) етапу ХХ Міжнародного конкурсу

з української мови ім. П. Яцика

 

7 клас

1. Напишіть твір за поданим початком. Доберіть до нього заголовок.

Україна – рідний край, моя Батьківщина. Тут живу я і мої батьки. І тут живе талановитий, працьовитий, співучий народ – українці.

12 балів

 

2. Відредагуйте запропоноване речення. Запишіть його. Зробіть повний синтаксичний  розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції, зробіть морфологічний розбір підкресленого слова).

 

Ми з Сергієм завжди приймаємо активну участь у позакласних заходах.

 

Ми з Сергієм завжди беремо активну участь у позакласних заходах. (Речення розповідне, неокличне, просте, поширене, двоскладне, неускладнене)

 

Активну (участь) – прикм., ознака предм,. поч. ф. – активний, якісний, тв. гр., жін. р., З. в. одн., повн. ф., означ.

6 балів

3. Утворіть форму кличного відмінка наведених іменників.

Олексій Михайлович, Максим Данилович, Ігор Олександрович, Володимир Леонідович, Олег Григорович, Юрій Іванович, Геннадій Васильович, Стефанія Володимирівна, Олександра Павлівна, Надія Миколаївна, Ольга Олексіївна, Остап Романович.

Олексію  Михайловичу, Максиме Даниловичу, Ігорю Олександровичу, Володимире Леонідовичу, Олегу  Григоровичу, Юрію Івановичу, Геннадію Васильовичу, Стефаніє Володимирівно, Олександро Павлівно, Надіє Миколаївно, Ольго Олексіївно, Остапе Романовичу.

6 балів

4. Поєднайте фразеологізми обох груп у синонімічні пари й запишіть.

 

Група 1. П’яте колесо до воза; бісики пускати; записати на свій рахунок; заливати за шкуру сала; два чоботи пара; теревені правити.

Група 2. Очима грати; одним ликом шиті; записати собі на лобі; точити ляси;  приший кобилі хвіст; допікати до живого.                                                                                                                   

П’яте колесо до воза – приший кобилі хвіст; бісики пускати – очима грати; записати на свій рахунок – записати собі на лобі; заливати за шкуру сала - допікати до живого; два чоботи пара – одним ликом шиті; теревені правити – точити ляси.    

6 балів

Усього – 30 балів                                                                                                            

                        На виконання завдань відводиться 2 (дві) години

 

                                                                                                                                   

Завдання для ІІ (районного, міського) етапу ХХ Міжнародного конкурсу

з української мови ім. П. Яцика

 

8 клас

1. Напишіть твір-роздум на тему «Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми її плекатимемо» (О. Гончар).

12 балів

2. Запишіть речення, утворивши від дієслів, що в дужках, дієприслівники. Розставте розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний  розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції, зробіть морфологічний розбір підкресленого слова).

 

Степ (струсити) з себе росу та (зігнати) непримітні тіні горить рівним жовто-зеленим вогнем.

 

Степ, струсивши з себе росу та зігнавши непримітні тіні, горить рівним жовто-зеленим вогнем. (Речення розповідне, неокличне, просте, поширене, двоскладне, ускладнене однорідними дієприслівниковими зворотами).

Степ – іменник, поч. ф. – степ, неістота, заг. назва, чол. рід, одн., Н. в., ІІ відм., тверда група, підмет.

8 балів

3. Словосполучення замініть прислівником, який пишеться через дефіс.

У всякий час, хоч коли. (Будь-коли)

У якомусь місці, десь. (Де-небудь)

В окремих місцях, рідко, мало де. (Де-не-де)

Дуже давно. (Давним-давно)

Невідомо куди. (Хтозна-куди)

5 балів

4. Відредагуйте речення.

1. Ця квітка в букеті сама найкраща. 2. Моя подружка розв’яже любу задачу. 3. Книжний шкаф ми поклали зліва. 4. Треба закрити форточку. 5. Ми вчора не успіли підписати на слідуючий рік газети.

1. Ця квітка в букеті найкраща. 2. Моя подруга розв’яже будь-яку задачу. 3. Книжкову шафу ми розташували зліва. 4. Треба зачинити кватирку. 5. Вчора ми не встигли оформити передплату на газети на наступний рік.

5 балів

Усього – 30 балів

 

 

На виконання завдань відводиться 2 (дві) години

 

                                                                                                                            

Завдання для ІІ (районного, міського) етапу ХХ Міжнародного конкурсу

з української мови ім. П. Яцика

9 клас

1. Напишіть твір-роздум на тему «Почуття вдячності людям – ознака твоєї гідності».

12 балів

2.  Запишіть речення, утворивши від дієслів, що в дужках, дієприкметники. Розставте розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний  розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням, зробіть морфологічний розбір підкресленого слова).

 

(Пошарпати) грозами (подзьобати) осколками снарядів думають свою безкінечну думу (почорніти) цегляні стіни і лупиться під (палати) сонцем старенький (вимити) дощами дах.

Пошарпані грозами, подзьобані осколками снарядів, думають свою безкінечну думу почорнілі цегляні стіни, і лупиться під палаючим сонцем старенький, вимитий дощами дах.  (Речення розповідне, неокличне, складне, сполучникове, складносурядне, складається з двох частин, зєднаних сполучником і, одночасність явищ).

[  ], і   [ ]

1. Пошарпані грозами, подзьобані осколками снарядів, думають свою безкінечну думу почорнілі стіни – двоскладне, поширене, повне, ускладнене  відокремленими означеннями, вираженими дієприкметниковими зворотами.

2….лупиться під палаючим сонцем старенький, вимитий дощами дах двоскладне, поширене, повне, ускладнене однорідними членами речення.

Думають –  простий дієслівний присудок, виражений дієсловом недоконаного виду, дійсного способу, теперішнього часу, ІІІ ос. множини, І дієв., перехідним.

8 балів

3. Перепишіть текст. Числа й скорочення запишіть повними словами, поставивши числівники в потрібному відмінку.

Земля разом з 8 іншими планетами рухається навколо Сонця. Довжина земного екватора вимірюється 40 075 704 метрами. Уся поверхня Землі становить близько 510 млн. квадратних метрів, причому на 361,1 млн. квадратних кілометрів її, тобто на 71 відсотку, розіллявся Світовий океан.

Земля разом з вісьма іншими планетами рухається навколо Сонця. Довжина земного екватора вимірюється сорока мільйонами сімдесятьма пятьма тисячами сьомастами чотирма метрами. Уся поверхня Землі становить близько  п’ятисот десяти мільйонів квадратних метрів, причому на трьохстах шістдесяти одному цілому і одному десятому мільйона квадратних кілометрів її, тобто на сімдесяти одному  відсотку, розіллявся Світовий океан.

5 балів

4. Доберіть антоніми до поданих слів.

Мить, егоїст, фініш, присмерк, динамічний, безмежний, гармонія, задоволений, індивідуальний, людяність.

Мить – вічність; егоїст – альтруїст; фініш – старт; присмерк – світанок; динамічний – інертний; безмежний – обмежений; гармонія – дисгармонія; задоволений – насуплений; індивідуальний – колективний; людяність – бездушність. 

5 балів

Усього – 30 балів

                        На виконання завдань відводиться 3 (три) години

 

 

Відповіді                                                                                                                                

Завдання для ІІ (районного, міського) етапу ХХ Міжнародного конкурсу

з української мови ім. П. Яцика

10 клас

1. Напишіть твір-роздум на тему «Тісний став світ для тиші і добра» (Т. Севернюк), використавши складносурядні, складнопідрядні та безсполучникові складні речення. Сформулюйте тезу, наведіть два-три переконливі докази, які найкраще аргументуватимуть ваші міркування.

12 балів

 2. Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний  розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням, зробіть морфологічний розбір підкреслених слів).

 

Я з тих країв де над Дніпром цвітуть шумлять гаї де з дня народження мені співали солов’ї.

 

Я з тих країв, де над Дніпром цвітуть, шумлять гаї, де з дня народження мені співали солов’ї. (Речення розповідне, неокличне, складне, сполучникове, складнопідрядне з кількома підрядними, з однорідною супідрядністю, складається з трьох частин).

 

ких?

 

 


[    ], ( де…), ( де…)

1. Я з тих країв…  – головне, двоскладне, неповне, поширене, неускладнене.

2. …де над Дніпром цвітуть, шумлять гаї...  – підрядне означальне, двоскладне, поширене, повне, ускладнене однорідними присудками.

3. …де з дня народження мені співали солов’ї – підрядне означальне, двоскладне, поширене, повне, неускладнене.

Над Дніпром – обставина місця, виражена іменником – власна назва, назва неістоти; чоловічого роду, ІІ відміни, твердої групи, в орудному відмінку однини, з непохідним прийменником над.

10 балів

 

3. Від поданих слів утворіть прикметники із суфіксом -ськ-, запишіть їх.

Норвегія, Овруч, Буг, Мекка, Прага, Кембридж.

 

Норвезький, овруцький, бузький,  меккський, празький, кембриджський.

3 бали

4. Відновіть первісну форму, виправивши допущені помилки. Поясніть  значення поданих фразеологізмів.

Прокрустова перемога, Сізіфів кінь, Авгієва арфа, Піррів страх, троянський бик.

Прокрустове ложемірило;  сізіфова праця даремна праця;   авгієві стайнібезлад, занедбаність; піррова перемога – сумнівна перемога; троянський кінь – підступність, зрада.

5 балів

Усього – 30 балів 

На виконання завдань відводиться 3 (три) години

 

Відповіді                                                                                                                               2014

 

Завдання для ІІ (районного, міського) етапу ХІХ Міжнародного конкурсу

з української мови ім. П. Яцика

11 клас

1. Напишіть твір-роздум на тему «Сумління людське, виявляється, схоже на вулик, його теж можна розтривожити», ілюструючи аргументи:

а) прикладами із художньої літератури;

б) історичними фактами або прикладом із власного життя.

12 балів

2. Визначте тип мовлення  і стиль  мови поданого тексту, дайте заголовок. Запишіть виділене речення, розставивши пропущені розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний  розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням, зробіть морфологічний розбір підкресленого слова).

Раніше почало вставати сонце, щиріше доглядати землю. Поринули весняні води, задзюрчали струмочки, заклекотали в арках, розіллялись широкою повіддю. З-під снігу зазеленіла травиця й звеселила жайворонка. Звився жайворонок високо під чисте небо і заспівав про те, що мертва земля ожила знов, що сонце, зрадівши щастю землі, стало ласкавим, теплим, ясним; і що повіяли вітри і принесли на своїх крилах невідомі досі пахощі; що забриніли в веснянім повітрі мухи та набубнявіли на деревах бруньки, готуючись зеленим листом замаяти гаї та діброви…Жайворонок співав аж луна йшла під блакитне небо а в лісі слухав того співу первоцвіт і здійнявши догори два зелені листочки та схиливши білу головку дякував золотому сонечку через те що воно йому дало спроможність побачити веселе свято весни.

 

 

Тип мовлення – опис; стиль мови - художній.

Жайворонок співав, аж луна йшла під блакитне небо, а в лісі слухав того співу первоцвіт і, здійнявши догори два зелені листочки та схиливши білу головку, дякував золотому сонечку через те, що воно йому дало спроможність побачити веселе свято весни. (Речення розповідне, неокличне, складне, зі сполучниковим сурядним і підрядним зв’язком, з підрядними обставинними міри і ступеня, причини,  з неоднорідною підрядністю).

 

[  ], аж (   ), а   [  через те ], (що   )

 

1. Жайворонок співав… – головне, двоскладне, повне, поширене, неускладнене.

2. …аж луна йшла під блакитне небо – підрядне міри та ступеня, двоскладне, поширене, повне, неускладнене.

3….а в лісі слухав того співу первоцвіт і, здійнявши догори два зелені листочки та схиливши білу головку, дякував золотому сонечку через те – головне,  двоскладне, поширене, повне, ускладнене однорідними відокремленими обставинами, вираженими дієприслівниковим зворотом.

3. … що воно йому дало спроможність побачити веселе свято весни – підрядне причини,  двоскладне, поширене, повне, неускладнене.

 

Жайворонок –підмет, простий, виражений іменником – загальна назва,  назва істоти; Н. в., чол. роду, ІІ відм., тв. група, Н. в., одн.

10 балів

 

3. Відшукайте стійкі лексичні сполучення слів, у яких стираються ознаки якісних, відносних чи присвійних прикметників.

Біла хустина, залізні нерви, залізні дроти, вовча натура, Франкові твори, вовчий апетит, лисяча хитрість, собачий холод, собача будка, лебедина пісня.

 

Залізні нерви, вовча натура, вовчий апетит, лисяча хитрість, собачий холод, лебедина пісня.

3 бали

 

4. Перепишіть, виправляючи помилки в оформленні цитат.

 Царизм Шевченко затаврував в образі орла, який «споконвіку Прометея там орел карає, що день божий довбе ребра й серце розбиває» народові. Але царизм «не випє живущої крові», бо серце народу-Прометея «воно знову оживає і сміється знову». Поет, звертаючись до панів-лібералів, з обуренням говорить, що «ви любите на братові шкуру, а не душу!» Коли інститутка кинулася бити Устину, Прокіп схопив її за обидві руки й застеріг, що «годі, пані, годі… Цього вже не буде!» Вступ до поеми «Мойсей» Франко закінчує пророчими словами про те, що, народе український, «прийде час, і ти огнистим видом засяєш у народів вольних колі».

 

Царизм Шевченко затаврував в образі орла, який споконвіку карає Прометея, тобто народ, «що день божий довбе ребра й серце розбиває».  Але царизм «не випє живущої крові», бо серце народу-Прометея «знову оживає і сміється знову». Поет, звертаючись до панів-лібералів, з обуренням говорить, що вони  люблять «на братові шкуру, а не душу!» Коли інститутка кинулася бити Устину, Прокіп схопив її за обидві руки й застеріг: «Годі, пані, годі… Цього вже не буде!» Вступ до поеми «Мойсей» Франко закінчує пророчими словами про те, що прийде час, і  народ український «огнистим видом» засяє «у народів вольних колі».

5 балів

Усього – 30 балів

 

 

На виконання завдань відводиться 3 (три) години

 

 




Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
2013 - 2014 н. р.
V варіант
7 клас 
УКРАЇНСЬКА МОВА

1.    Утворити синонімічні ряди, дібравши синоніми до поданих слів. Один із рядів увести у твір-мініатюру обсягом 0,5 ст.
Пасовище,  палиця, освітлювати, нехтувати, навчання.
15 балів
2.        Вставте пропущені розділові знаки, підкресліть уточнювальні члени речення.
По долині послався темний аж чорний ліс. В хатині та сінях усе навіть долівка було заставлене мисками з холодцем узваром та киселями. Отут край берега крутого сумує іноді козак. Давно то було років мабуть зо три. Хліб навіть сухар голоду в хату не впустить.
5 балів
3.        Визначте, до якої дієвідміни належать подані дієслова і які зміни можливі в їхніх особових формах.
Полоти, ворушити, ліпити, воркотати, кричати, ділити, бити, брати, бігти, лити.
5 балів
4. Зробити синтаксичний розбір речення. Виділене слово розібрати морфологічно.
На клавішах твоїх швидкий, гучний таночок чиясь весела виграва рука.
10 балів
5.     Написати правильний варіант, знявши скісну риску.
До/крихти, до/пари, військово/морський, по/двоє, раз/у/раз, за/кордон, до/лиця, аби/який, один/в/один, перед/усім, тим/часом, по/зимовому, на/гора, у/перед, як/слід, стрім/голов, що/хвилини, від/нині, на/в/стіж.
5 балів

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

1. Написати твір на одну із  тем:
1. Символічність образів у творі І.Франка «Захар Беркут».
2. Чого варті у житті слова?
                                                                                                       12 балів
2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1.                 Розкрийте лексичне значення слів «юродивий», «пай», «плоскінь» із поезії Т. Шевченка «Мені тринадцятий минало».
2.                 Суспільно-побутові пісні якого циклу найтісніше пов’язані з історією нашої країни?
3.                 У чому полягає секрет розміру коломийкового вірша?
3 бали
3. Розкрити значення таких символічних образів  народної лірики, як вітер, зозуля, калина.
3 бали
4. Записати прислів’я та приказки, які відображають головну думку повісті Івана Франка «Захар Беркут».

2013 - 2014 н. р.
        8  клас  
УКРАЇНСЬКА МОВА

1.        Написати твір-роздум (обсяг – 1 ст.) на одну із запропонованих тем:
Хто ми у світі без рідного слова ?
Щастя, воно як ластівка, живе не під кожним дахом.
                                                                                                    20 балів
2.     Записати правильний варіант слів.
(р)ябко, (ч)чумацький (ш)лях, (к)раїни (з)аходу, (б)іловезька (п)уща, (с)валява (мінеральна вода), (п)риморський (б)ульвар (в Одесі), (п)олісся, (к)київський (з)авод (а)арсенал, (м)асниця, (є)вангеліє, (а)вгієві (с)тайні.
5 балів
3.        Утворити прикметники із суфіксом –ськ-, у новостворених словах позначити суфікси.
Прилуки, Сиваш, козак,  Золотоноша, Норвегія, Воронеж, калмик, Цюрих, Мекка, Кривий Ріг.
5 балів
4.        Поставити іменники у формі орудного відмінка, поряд у дужках записати відміну і групу.
Здійснення, Микола, книгар, родовище, палац, календар, ім’я, розбишака, жовч, якір, снігур,  курчатко, теля, гумор, воєвода.
5 балів
5. Зробити синтаксичний розбір речення. Виділене слово розібрати морфологічно.
Простора хатина, чепурно вибілена, тепла та ясна, тиха та щасна, війнула на нього якимсь теплим духом.
10 балів








Дібрати якнайбільше (не менше 5) епітетів до поданих слів.
Море, літо, світанок, шлях, усмішка,
                                                                                                        5 балів
1.   Записати числівники у формі орудного відмінка, розставити наголоси.
14, 72, 511, 491, 190, 1033, 1000-й,  20567-й,  2,5, 1/7.
                                                                                                        5 балів
2.   Записати, розставивши розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір речення.
Листя горобини з зеленого стало жовтим, а подекуди і червоним, так що його важко було відрізнити від ягід.
                                                                                                        10 балів

1. Напишіть твір-роздум на тему «Віддай людині крихітку себе. За це душа наповнюється світлом» (Л. Костенко).
Обсяг – 1,5 сторінки.
12 балів

2. Випишіть лише ті слова, у яких усі звуки дзвінкі.   Запишіть їх фонетичною транскрипцією.
Джміль, діжка, екзамен, отже, мотузка, водиця, мороз, стежка, зуб, айсберг, легко, боротьба.
7 балів
3. Поставте іменники в родовому відмінку множини.
Путь, біль, готель, подорож, легеня, ніч, вогонь, печаль, суддя, продаж, кілограм, постіль.
6 балів

4. Відредагуйте, де потрібно, словосполучення й запишіть їх.
Хворий на грип, думки співпадають, запізнився із-за негоди, відчиняти двері, музичний слух, згідно умові, складати екзамен, відповідно завданню, несподіваний сюрприз.
5 балів

7 клас         
УКРАЇНСЬКА МОВА

1. Дібрати синоніми до фразеологічних одиниць. З одним із фразеологізмів, на вибір, скласти твір-мініатюру обсягом 0,5 ст.
Пустити червоного півня, пасти задніх, передати куті меду, бути на сьомомому небі, брати в шори.
15 балів

2. Поставити пропущені розділові знаки в реченнях. Підкреслити однорідні члени речення. Виділене слово розібрати морфологічно.
 Все навколо дерева птахи люди сповнене весняної сили (В. Собко). Скрізь і на подвір’ї і в саду і на городі все тяглося до сонця і раділо йому. Всі зійшлися і хлопці й дівчата під крилом голубим тишини (В. Сосюра).
5 балів

3. Визначити рід іменників, увівши їх до складу словосполучення.
Степ, дріб, Перу, Сибір, мадам, парі, біль, виш, ВНЗ, собака.
5 балів

4. Виконати синтаксичний розбір речення.
Вже почалось, мабуть, майбутнє (Л. Костенко).
10 балів

5. Утворити прикметники за допомогою суфікса -ськ(ий). Пояснити зміни приголосних звуків.
Прага, Париж, Острог, Прилуки, Хуст, Гадяч, Сиваш, Запоріжжя.
4 бали

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

1. Напишіть твір на одну із тем:
1. Мелодія осіннього дощу.
2. Мій улюблений літературний герой (за повістю Івана Франка «Захар Беркут»).
12 балів

2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1.                 Коломийка – це…
2.                 Що об’єднує всі суспільно-побутові пісні?
3.                 Який художній засіб яскраво виражений у рядках?
Стоїть явір над водою, в воду похилився.
На козака пригодонька – козак зажурився.
3 бали

3. Які мовні засоби надають українським пісням особливого колориту, неповторності? Наведіть приклади.
3 бали

4. Кому з персонажів повісті Івана Франка «Захар Беркут» належать слова?
         1. «Хвиля його смерті буде й моєю смертю».
         2. «Беркути додержують слова навіть ворогові й зрадникові».
2 бали
1.   Дібрати щонайбільше фразеологізмів, у складі яких є подані слова. Пояснити їхнє значення.
Рука, вуста, чаша, палець, глек, око (очі).
6 балів
2. Утворити форму кличного відмінка наведених іменників.
Ігор Васильович, Ганна Яківна, Петро Іванович, Олександра Миронівна, Марія Миколаївна, Ілля Володимирович, Юрій Олексійович, Любов Дмитрівна, Олег Степанович.
4,5 балів
3. Утворити від поданих слів усі дієслівні форми, у дужках їх назвати.
Змалювати, ходити, розповідати, зносити, обміліти.
10 балів
4. Зробити синтаксичний розбір речення. Виділене слово розібрати морфологічно.
Цупкий листяний одяг у дубів переважно рудий, але вже помітно обертається на червоний, і він стає все насиченіший і густіший.
2015 - 2016 н. р.
7 клас         
1. Написати твір на одну із тем:
1. І, на жаль, людської доброти часом у житті таки замало (Д Луценко).
2. Неповторний світ дитинства в поезіях Лесі Українки.
12 балів
2. Утворити чотири можливі словосполучення, продемонструвавши пряме й переносні значення поданих слів.
Білий, золотий.
4 бали
3. Записати слова відповідно до норм українського правопису.
Сніжно/білий, пів/Європи, культурно/освітній, дос/’/ь/є, В/и/і/рджинія, і/м/мм/іграція, ліво/бережний, Н/національна А/академія Н/наук, Г/гора Г/говерла, В/верховна Р/рада У/україни.
5 балів
4. Зробити синтаксичний розбір речення (підкреслити члени речення, надписати над кожним словом частину мови, дати загальну характеристику реченню). Виконати морфологічний розбір виділеного слова.
Лісова земля – це неймовірне, незбагненне сплетіння звуків, пахощів і барв.
8 балів

5. Виконати ідейно-художній аналіз поезії «Думка» Т. Г. Шевченка.
10 балів


2016 - 2017 н. р.
7 клас
1. Написати твір на одну із тем:
1. Громада в обороні власних прав і рідної землі (за повістю «Захар Беркут» І. Франка).
2. Наша слава – козацька звитяга.
12 балів
2. Утворити чотири можливі словосполучення, продемонструвавши пряме й переносні значення поданих слів.
Водичка, батько.
4 бали
3. Записати слова відповідно до норм українського правопису.
(а)ндріївський узвіз, (н)ародний (а)ртист, (р)іздво, (ч)умацький (ш)лях, (к)раїни (с)ходу, (б)іла (ц)ерква, (к)иївські вулиці, (п)оділля, торт (к)иївський, (б)іблія.
5 балів
4. Зробити синтаксичний розбір речення (підкреслити члени речення, надписати над кожним словом частину мови, дати загальну характеристику реченню). Виконати морфологічний розбір виділеного слова.
Багато зробили для розвитку нашої мови письменники, учені, видавці книг, газет і журналів.

8        балів
5. Виконати ідейно-художній аналіз поезії Ігоря Калинця (на вибір).
10 балів

Дібрати до поданих слів синоніми і скласти речення.
Говорити, смачно, правильно.
6        балів
3. Записати слова відповідно до норм українського правопису.
    Червоно/гарячий, біло/сніжний, не/має, за/кордон, до/лиця, тим/часом, як/слід, стрім/голов, що/будь, екс/чемпіон, бозна/хто, віч/на/віч, не/до/чувати, не/вивчений вірш, ні/за/що.
5 балів

             4. Виписати всі можливі словосполучення, виконати їх синтаксичний розбір, також виписати ті сполуки слів, які не є словосполученнями, пояснити чому.
Я буду писати поеми й балади під вечір золотий, під гомін тих дубів.

Дібрати до іншомовних слів українські синоніми-відповідники.
Дефект, табу, сфера, експресивний, конфіденціний, ініціатива.       
3 бали
3. Записати слова відповідно до норм українського правопису.
Що/днини, вряди/годи, він не/має таланту, ще не/вивчений вірш, рука/в/руку, віч/на/віч, де/факто, не/до/бачати, не/до/вподоби, кисло/молочний, хтозна/як, де/не/де, по/сусідськи, всього/на/всього, будь/де.

Написати твір на одну із тем (обсяг – до 1,5 ст.):

1. Гармонія людини і природи як велика духовна цінність.
2. Якого роду ми діти? (за поемою М. Вороного «Євшан-зілля»).


             2. Зробити синтаксичний розбір речення (підкреслити члени речення, надписати над кожним словом частину мови, дати загальну характеристику реченню). Виконати морфологічний розбір виділеного слова.

Співати – це як дихати.

3. Записати слова, позначивши наголос.

Колія, косий, котрий, курятина, яшма.


4. Чи є споріднені риси у співомовки й байки? Дайте визначення, проаналізуйте, проілюструйте прикладами.

10 балів
Зробити синтаксичний розбір речення (підкреслити члени речення, надписати над кожним словом частину мови, дати загальну характеристику реченню). Виконати морфологічний розбір виділеного слова. Виписати сполуки слів, які не є словосполученнями, пояснити чому.

               Усяка школа славна не числом, а успіхами своїх учнів.

3. Записати слова, позначивши наголос.

Лацкан, юрма, лікарський, маляр, масляний.


4. Коломийка як автентичний жанр. Спорідненість з іншими творами. Дати визначення, проаналізувати, навести приклади.








        10  клас

1. Написати твір на одну із запропонованих тем (обсяг – до 2,5 ст.):

1. І кожен фініш – це, по суті, старт (Л. Костенко).

2. Актуальність проблеми батьків і дітей у повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я».
             2. Вставити розділові знаки. Зробити повний синтаксичний розбір речення (підкреслити члени речення, надписати над кожним словом частину мови, дати загальну характеристику реченню). Виконати фонетичний розбір виділеного слова.
         Марко в задумі погладив житні колоски і вони осипали на його руку свій тихий трепет і оту добру наважнілу росу з якої буде в’язатись зерно (М. Стельмах).

3. Записати слова, позначивши наголос.

Олень, пагіння, перепел, подруга, покрив, цемент.

4. Пояснити роль художньої деталі у творах красного письменства. Навести приклади.
10 балів

10    клас          
1.Написати твір на одну з поданих тем:
1)    Що означає – бути сучасним?
2)    Проблема вибору в житті та в романі Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
12 балів
2.Подані омоніми ввести в речення, розкривши їх зміст.
Блок, термін, стан.
3. Записати слова відповідно до норм українського правопису.
Примадон/нна, тим/часом, будь/що, на/гора, пен/нні, як/слід, К/конституційний С/суд У/україни, К/кабінет М/міністрів У/україни, хитро/мудрий, аби/то, пів/Європи, культурно/освітній, немов/би/то, сам/на/сам, супер/герой, казна/де, м’ясо/переробний, геть/чисто, міні/футбол, мікро/тема.
5 балів
4. Зробити повний синтаксичний розбір речення. Виконати фонетичний розбір виділеного слова.
    Листя горобини із зеленого стало жовтим, а подекуди і червоним, так що його важко було відрізнити від ягід.
8 балів


5. Виконати ідейно-художній аналіз поезії «Доля» Т. Г. Шевченка .

2016 - 2017 н. р.
        10  клас          
1.        Написати твір на одну із тем:
1. Життя прожити – не поле перейти.
2. Причини особистої драми Мартина Борулі (за п’єсою І. Карпенка-Карого «Мартин Боруля».
12 балів

2.Подані омоніми ввести в речення, розкривши їх зміст.
Кадр, бал, термін.
6 балів
3. Записати слова відповідно до норм українського правопису.
Як/небудь, часто/густо, по/англійськи, якось/то, без/угаву, що/будь, де/котрий, на/в/стіж, не/само/хіть, сліпо/глухо/німий, аби/то, немов/би/то, меч/риба, пів/огірка, супер/зірка, казна/де, хитро/мудрий, геть/чисто, по/латині, суспільно/корисний.
5 балів
4. Зробити повний синтаксичний розбір речення. Виконати фонетичний розбір виділеного слова.
Любов в тобі й навколо теж, бо світ цей виткано з любові, це все, що ти туди візьмеш, усе, що лишиш тут у слові.
8 балів
5. Виконати ідейно-художній аналіз поезії «Небо» М. Петренка .
10   балів
10  клас      
УКРАЇНСЬКА МОВА

1.                 Скласти невеличке оповідання-жарт «На колір і смак товариш не всяк...», увівши до нього фразеологізми ні в тин ні в ворота, ні сіло ні впало, яблуко розбрату, кров з молоком, аж дух забило. Обсяг - 1 сторінка.
20 балів
2.        Створити синонімічний ряд до слова «недолік».
2 бали
3.     Записати вирази українською мовою.
На протяжении следующей недели, смеяться над собой, полтора года, отправить по почте, согласно приказу по армии, одиннадцать минут седьмого, нет смысла, радоваться успехам, три апельсина, год назад.
5        балів
4.     Дібравши до поданих іменників прикметники, визначити рід іменників.
Біль, вуаль, дріб, насип, цеце (муха), степ, путь, собака, колібрі, Торонто, денді, леді, тюль, шампунь, Кіліманджаро, папараці, психолог, сек’юріті, листоноша, суддя.
                                                                                                                  10 балів
5.                 Зробити синтаксичний розбір речення. Виділене слово розібрати морфологічно.
Роксолана зробила більше, ніж усі гетьмани України і наймогутніші армії Європи: вона остаточно і назавжди підірвала могутність Порти (С. Плачинда).
10 балів

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

1. Написати твір-роздум на одну із запропонованих тем. Навести 2 - 3 переконливі аргументи, які найкраще підтвердять міркування.
1. «Щоб прийшло на землю сподіване щастя, треба великої праці» (М. Коцюбинський).
2. Актуальність п’єси «Мартин Боруля» І. Карпенка-Карого.
3. Проблема землі та морального занепаду у романі Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
12 балів
2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1. Які факти із життя сім’ї Тобілевичів лягли в основу сюжету п’єси «Мартин Боруля»?
2. Зачинатель нової української літератури – це...
3. Хто такий корифей? Назвіть корифеїв українського театру.
4. Реалізм, сентименталізм, бароко, класицизм. Запишіть названі літературні стилі в хронологічному порядку.
5. Тема та ідея твору – це…
6. Сюжет твору – це…
7. Назвати справжні прізвища І. Нечуя-Левицького, Панаса Мирного, І. Карпенка-Карого, І. Білика
8. Скільки сюжетних ліній має роман Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»? Назвати їх.
8 балів
3. Назвати художні засоби, використані в поезії. Визначити віршовий розмір, римування.
         Осінній день березами почавсь.
Різьбить печаль свої деревовити.
Я думаю про тебе весь мій час.
Але про це не треба говорити.
                                               (Л. Костенко)

        10  клас
УКРАЇНСЬКА МОВА

6.                 Скласти невеличке оповідання-жарт «Щось у лісі шелестить...», увівши до нього фразеологізми ні з сього ні з того, ні живий ні мертвий, зуб на зуб не попадає, мурашки полізли по спині, і дух затаїв. Обсяг - 1 сторінка.
20 балів
7.        Утворити шість словосполучень, у яких опорне слово виступало б то головним, то залежним компонентом.
                                                                                                        6 балів
8.        Створити синонімічні ряди до слова «свіжий».
3 бали
9.        Утворити від поданих дієслів усі можливі дієприкметники, дієприслівники і форми на –но, -то.
Рожевіти, розтривожити, привітати, вірити, сяяти.
                                                                                                                 10 балів
10.   Зробити синтаксичний розбір речення. Виділене слово розібрати морфологічно.
Колись давно, під сонцем полудневим, серед мовчазної розлогої пустині і розпачливо-мертвого простору, в душі раба, що зріс в тяжкій неволі, вродилась мрія.
10 балів
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

1. Написати твір-роздум на одну із запропонованих тем. Навести 2-3 переконливі аргументи, які найкраще підтвердять міркування.
1. Народні звичаї – це культурна спадщина, важливий складник народної педагогіки чи пережиток минулого? Проілюструйте думки посиланнями на приклади з художньої літератури.
2. У чому актуальність повісті «Кайдашева сім’я» Івана Нечуя-Левицького?
12 балів
2.   Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1. Зачинатель нової української літератури – це...
2. Художня деталь – це риса, подробиця, художній засіб, які надають образові особливої виразності. Наведіть приклади влучних художніх деталей при змалюванні автором Марусі Кайдашихи.
3. На яких дійсних фактах із життя сім’ї Тобілевичів створено п’єсу «Мартин Боруля»?
4. Скільки варіантів закінчення мала повість «Кайдашева сімя». Які саме?
5. Пригадайте і запишіть 4 прислів’я, які вживаються у романі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
5 балів
3. Виконати тести.
1) Жодного разу на сцені (п’єса «Мартин Боруля») не з’являється дійова особа
А Омелько
Б Трохим
В Красовський
Г Націєвський
Д Гуляницький
2) Укажіть епізод, який є зав'язкою твору «Кайдашева сім'я»
А Мелашка тікає з дому
Б  Карпо сватається до Мотрі
В  брати розмовляють про дівчат
Г  до сім'ї Кайдашів входить Мотря
Д до сім'ї Кайдашів входить Мелашка
3) Укажіть на особливість композиції твору Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
А ліричні відступи
Б  відсутність зав'язки
В  наявність постпозиції
Г  порушена хронологія розповіді
Д розлогі портретні характеристики
4) Стосовно історії створення роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» неправильним є твердження
А Важливим етапом у передісторії роману став нарис Панаса Мирного «Подорож від Полтави до Гадячого».
Б Роман було видано в Женеві під назвою «Пропаща сила».
В Працю над романом було закінчено в 1875 році.
Г За назву роману взято перефразований біблійний вислів.
4 бали
4. Назвати художні засоби, використані у поезії. Визначити віршовий розмір, римування.
Росте Антонич, і росте трава,
і зеленіють кучеряві вільхи.
Ой, нахилися, нахилися тільки,
почуєш найтайніші з всіх слова.
Дощем квітневим, весно, не тривож!
Хто стовк, мов дзбан скляний, блакитне небо,
хто сипле листя — кусні скла на тебе?
У решето ловити хочеш дощ?
З всіх найдивніша мова гайова:
в рушницю ночі вклав хтось зорі-кулі,
на вільхах місяць розклюють зозулі,
росте Антонич, і росте трава.

1. Написати твір на одну із запропонованих тем (обсяг – до 2,5 ст.):

1. І кожен фініш – це, по суті, старт (Л. Костенко).

2. Актуальність проблеми батьків і дітей у повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я».

             2. Вставити розділові знаки. Зробити повний синтаксичний розбір речення (підкреслити члени речення, надписати над кожним словом частину мови, дати загальну характеристику реченню). Виконати фонетичний розбір виділеного слова.
         Марко в задумі погладив житні колоски і вони осипали на його руку свій тихий трепет і оту добру наважнілу росу з якої буде в’язатись зерно (М. Стельмах).
3. Записати слова, позначивши наголос.
Олень, пагіння, перепел, подруга, покрив, цемент.
4. Пояснити роль художньої деталі у творах красного письменства. Навести приклади.

 7 клас
1. Спишіть і розставте розділові знаки. Підкресліть дієприкметникові звороти. Обгрунтуйте  написання орфограм. У яких реченнях і чому дієприкметниковий зворот не виділяється?
Про одну книгу написану пізнім уставом хочеться розповісти трохи докладніше. Це – Пересопницьке Євангеліє. Виблискують старанно виведені на пергаменті рядки пізнього уставного письма. Книгу прикрашають художні орнаменти, її оздоблено стилізованими під рослинні мотиви заставками та ініціалами. Особливо цікаві примітки перекладачів узяті у дужки (Паола  Утевська).
1.   писати твір. «Улюблений твір мистецтва». Навести приклади представників цього виду мистецтва. 2 стор.  12б+1б.( за приклади)=13б.
2.Записати речення, розставити пропущені розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір речення (підкреслити головні і другорядні члени речення, надписати частини мови), дати загальну характеристику реченню.
                                                                                                                      8б.
 Через тумани лихі через велике горе ти світиш мені моя зоре (Леся Українка).
 3.Записати правильно слова.                                                                12б.
Далеко/східний, військово/зобов’язаний, екс/прем’єр, Мін/юст, порт…єра, сама/самотою, аби/кому, день/у/день, (з, с)підлоба, пів/Луцька, (З, з)олоті (В,в)орота, ліщинон.ці, зар..во, не/до/вподоби, суспільно/корисний, казна/з
/котрими, падиша..ський, івано/франківець, потомствен..ий, станція метро (В,в)асильківська, Парас..ин, не/спростували, пріор..тет, порц..ляна.
 4.Дібрати до слів українські відповідники.                                      6б.
Референт,  реформа, ренесанс,  регрес,  ревізія, радикальний
5.   Відредагувати словосполучення.         5б.
Неблизький путь, дорогий салямі, яскравий вуаль, смачний івасі, ароматна шампунь, далека Сибір, стародавнє страдиварі, сильна нежить, біла тюль, маленьке фламінго.
6.   До слів-архаїзмів дібрати відповідники. 5б.
 1) перст                                           а) права рука
2) свічадо                                         б) зозуля
3) зигзиця                                        в) битва
4) рать                                              г) військо
5) брань                                           д) палець
                                                          е) дзеркало
                                                          є) воїн

Написати твір. «Що я можу зробити для рідної мови?» Назвати не менше 2-х мовознавців, увести 2 цитати про мову.                              2,5 стор.
                                                                          12б.+3б. ( за завдання) =15б.
2.Записати речення, розставити пропущені розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір речення (підкреслити головні і другорядні члени речення, надписати частини мови), дати загальну характеристику реченню.                                                                                                                  8б.
 Словами щирими ми звіряємося в дружбі один одному й іншим народам відкриваємо серце коханій даємо відсіч ворогові ( Ю.Мушкетик).
3.Записати правильно слова.                                                                10б.
Над…яр…я, ясно/золотистий, з усіх/усюд, за/пані/брата, ц(и/е)кламен, лос/анджелець, зеленаво/жовтий, чотирьох/ядерний, конферанс..є, Парас..чин, сама/самотою, будь/що/будь, по/рава/руськи, на/щастя, зар…во, С(с)танція М(м)етро П(п)алац У(у)країна, клятвен…ий, інтриган..ський,     ковз…кий, пів..Івано-Франківська.
4.   Узгодити числівники з іменниками у формі відповідного відмінка, замінивши цифри словами. 5б.
533 (стілець), з 287 (студент), третина (читач), багато (виборець), одна шоста (аркуш), півтораста (гривня), чотири з половиною (відсоток), тисяча (примірник), зустріч із 7764 (підприємець), близько 98 (відсоток).
5.   Дібрати антонімічні фразеологізми. Пояснити їх значення.    10б.
  1) водою не розлити                               А) не змикати очей
  2) давати хропака                                  Б) без царя в голові
  3)на короткій нозі                                   В) на ножах
  4) пустити сльозу                                    Г) зайтися сміхом
  5) розуму не позичати                                      Д) умиватися сльозами
                                                                   Е)  як у кота сліз
                                                                   Є)  як кішка з собакою
6.   Пояснити значення слів. 5б.
Віртуоз,  говірка, ландшафт, репертуар, фундатор

7 клас


1.   Напишіть.
22 квітня 1988 року дванадцять американських школярів запропонували відзначити День Землі, закликавши всіх людей підтримати цю природоохоронну акцію. Україна відзначає свято від 1991 року. Цього дня громадські організації проводять заходи, спрямовані на поліпшення стану навколишнього середовища, очищення водних джерел, озеленення, збереження заповідних об`єктів, поширення екологічних знань.
Усе може природа: нагодувати хлібом, напоїти зі своїх дже­рел, здивувати своєю красою. Одного лиш не може вона – захистити себе. Тому святий обов’язок охорони природи лягає на плечі тих, хто їсть хліб, п’є її воду, пишається її природою.
Напишіть замітку (до 1 стор.) до шкільної газети з теми «За нас ніхто природи не врятує».
                                                                                                               24 бали
2.   Перепишіть.
Перепишіть словосполучення, дописавши закінчення. Позначте рід іменників.

Широк… степ, головн… біль, далек… путь, дошкульн… нежить, сувор… журі, гірк… жовч.                                                                             
6 балів

3.   Запишіть.
Запишіть усі можливі варіанти словосполучень для позначення часу.
          06 год 15 хв –
5 балів
4.   Відредагуйте.
Відредагуйте словосполучення,  запишіть їх.
         Із-за  снігопаду запізнився на поїзд. Зустрінемося в десять годин. Сказати у двох словах. Захворіти грипом.  Дякую вас.   
5 балів

5.   Пригадайте й запишіть.
Пригадайте й запишіть 5 прислів’їв  із числівниками.              
10  балів

8 клас


1.   Напишіть.
          27 вересня –  Всесвітній день туризму. Його можуть відзначати не тільки люди, чий стиль життя пов’язаний із далекими мандрівками. Турист – це людина, яка прагне до пізнання. Навіть звичайний виїзд у природне довкілля далеко від буденної метушні для багатьох людей може стати туристичною подорожжю.
Поміркуйте й опишіть віртуальну подорож (до 1,5 стор) до певного місця рідної землі, яке ви хотіли б відвідати найбільше. Доберіть заголовок до тексту.
                                                                                                                    24 бали
2.   Перепишіть.
Перепишіть, знявши риски.
Сніго/пад, більш/менш, кінець/кінцем, хліб/сіль, біло/гривий, пів/дороги, на/пів/сон, фото/альбом, глухо/німий, рік/ у/рік, пліч/о/пліч, будь/що.
     6 балів
3.   Відредагуйте.
Відредагуйте подані словосполучення. Запишіть їх.                       
Відношення до людей, хворий ангіною, сподіватися кращого, опановувати знаннями,  сталося по неуважностімені повезло.
3 бали
                                                                                               
4.   Установіть відповідність.
Установіть відповідність між частинами речення, які утворюють прислів’я.  Запишіть їх, розставивши пропущені розділові знаки.  Визначте граматичну основу.
  Грамоти вчиться                                   й вовк не страшний. 
 Свого розуму                                            а старих не втрачай
 Дружній череді                                        завжди пригодиться.   
Нових приятелів наживай                       в чужу голову не вложиш.

10 балів
 Відповіді та оцінювання завдань

8 клас
1.   Напишіть.
 Поміркуйте й опишіть віртуальну подорож (до 1,5 стор) до певного місця рідної землі, яке ви хотіли б відвідати найбільше. Доберіть заголовок до тексту.  
З (зміст) – 12 балів.
МО (мовне оформлення) – 12 балів.
Усього – 24 бали.
За кожну допущену помилку знімається 0,5 бала.
2.   Перепишіть, знявши риски.
Снігопад, більш-менш, кінець кінцем, хліб-сіль, білогривий, півдороги, напівсон, фотоальбом, глухонімий, рік у рік, пліч-о-пліч, будь-що.
Правильно записане слово – 0,5 бала.
За кожну допущену помилку знімається 0,5 бала.
Усього – 6 балів.
3.   Відредагуйте подані словосполучення. Запишіть їх.
Ставлення до людей; хворий на ангіну; сподіватися на краще; опановувати знання; сталося через неуважність; мені пощастило.
Правильно записане слово – 0,5 бала.
За кожну допущену помилку знімається 0,5 бала.
Усього – 3 бали.
4. Установіть відповідність між частинами речення, які утворюють прислів’я.  Запишіть їх, розставивши пропущені розділові знаки.  Визначте граматичну основу.
Грамоти вчиться – завжди пригодиться.
Свого розуму в чужу голову не вложиш.
Дружній череді й вовк не страшний.
Нових приятелів наживай, а старих не втрачай.
Правильно записане прислів’я – 1 бал.
Правильно визначено  граматичну основу – 1 бал.
Правильно поставлено розділовий знак – 1 бал.
За кожну допущену помилку знімається 0,5 бала.
Усього – 10 балів.
5. Пригадайте й запишіть 4 фразеологізми зі словом язик. Поясніть їх зміст.
Правильно записаний і пояснений фразеологізм  – 2 бали.
За кожну допущену помилку знімається 0,5 бала.
Усього – 8 балів.
Усього 51 бал
Відповіді та оцінювання завдань 
7        клас
1. Напишіть.
Напишіть замітку (до 1 стор.) до шкільної газети з теми «За нас ніхто природи не врятує».
З (зміст) – 12 балів.
МО (мовне оформлення) –12 балів.
Усього –24 бали.
За кожну допущену помилку знімається 0,5 бала.
2. Перепишіть словосполучення, дописавши закінчення. Позначте рід іменників.
Широкий степ (ч.р.), головний біль (ч.р.), далека путь (ж.р.), дошкульний нежить (ч.р.), суворе журі (с.р.), гірка жовч (ж.р.).
Правильно складене словосполучення і визначений рід – 1 бал.
За кожну допущену помилку знімається 0,5 бала.
Усього – 6 балів.
3. Запишіть усі можливі варіанти словосполучень для позначення часу.
Шоста година п'ятнадцять хвилин, п'ятнадцять хвилин по шостій, п'ятнадцять хвилин на сьому, чверть по шостій, чверть на сьому.
                Правильно записане словосполучення – 1 бал.
За кожну допущену помилку знімається 0,5 бала.
Усього – 5 балів.
4. Відредагуйте словосполучення, запишіть їх.
Через снігопад запізнився на потяг.
Зустрінемось о десятій годині.
Сказати двома словами.
Захворіти на грип.
Дякую вам.
Правильно відредаговане речення  - 1 бал.
За кожну допущену помилку знімається 0,5 бала.
Усього – 5 балів.

5. Пригадайте й запишіть 5 прислів’їв  із числівниками.              
Правильно записане прислів’я – 2 бали.
За кожну допущену помилку знімається 0,5 бала .
Усього – 10 балів.


5.   Пригадайте й запишіть.
Пригадайте й запишіть 4 фразеологізми зі словом язик. Поясніть їх зміст.
Запишіть речення, утворивши від дієслів, що в дужках, дієприкметники. Розставте розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний  розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням, зробіть морфологічний розбір підкресленого слова).

(Пошарпати) грозами (подзьобати) осколками снарядів думають свою безкінечну думу (почорніти) цегляні стіни і лупиться під (палати) сонцем старенький (вимити) дощами дах.
Пошарпані грозами, подзьобані осколками снарядів, думають свою безкінечну думу почорнілі цегляні стіни, і лупиться під палаючим сонцем старенький, вимитий дощами дах.  (Речення розповідне, неокличне, складне, сполучникове, складносурядне, складається з двох частин, з’єднаних сполучником і, одночасність явищ).
[  ], і   [ ]
1. Пошарпані грозами, подзьобані осколками снарядів, думають свою безкінечну думу почорнілі стіни – двоскладне, поширене, повне, ускладнене  відокремленими означеннями, вираженими дієприкметниковими зворотами.
2….лупиться під палаючим сонцем старенький, вимитий дощами дах двоскладне, поширене, повне, ускладнене однорідними членами речення.
Думають   простий дієслівний присудок, виражений дієсловом недоконаного виду, дійсного способу, теперішнього часу, ІІІ ос. множини, І дієв., перехідним.
8 балів
3. Перепишіть текст. Числа й скорочення запишіть повними словами, поставивши числівники в потрібному відмінку.
Земля разом з 8 іншими планетами рухається навколо Сонця. Довжина земного екватора вимірюється 40 075 704 метрами. Уся поверхня Землі становить близько 510 млн. квадратних метрів, причому на 361,1 млн. квадратних кілометрів її, тобто на 71 відсотку, розіллявся Світовий океан.
Земля разом з вісьма іншими планетами рухається навколо Сонця. Довжина земного екватора вимірюється сорока мільйонами сімдесятьма п’ятьма тисячами сьомастами чотирма метрами. Уся поверхня Землі становить близько  п’ятисот десяти мільйонів квадратних метрів, причому на трьохстах шістдесяти одному цілому і одному десятому мільйона квадратних кілометрів її, тобто на сімдесяти одному  відсотку, розіллявся Світовий океан.
5 балів
4. Доберіть антоніми до поданих слів.
Мить, егоїст, фініш, присмерк, динамічний, безмежний, гармонія, задоволений, індивідуальний, людяність.
Мить – вічність; егоїст – альтруїст; фініш – старт; присмерк – світанок; динамічний – інертний; безмежний – обмежений; гармонія – дисгармонія; задоволений – насуплений; індивідуальний – колективний; людяність – бездушність. 
Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний  розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням, зробіть морфологічний розбір підкреслених слів).

Я з тих країв де над Дніпром цвітуть шумлять гаї де з дня народження мені співали солов’ї.

Я з тих країв, де над Дніпром цвітуть, шумлять гаї, де з дня народження мені співали солов’ї. (Речення розповідне, неокличне, складне, сполучникове, складнопідрядне з кількома підрядними, з однорідною супідрядністю, складається з трьох частин).


яких?
 
 

[    ], ( де…), ( де…)
1. Я з тих країв…  – головне, двоскладне, неповне, поширене, неускладнене.
2. …де над Дніпром цвітуть, шумлять гаї...  – підрядне означальне, двоскладне, поширене, повне, ускладнене однорідними присудками.
3. …де з дня народження мені співали солов’ї – підрядне означальне, двоскладне, поширене, повне, неускладнене.
Над Дніпром – обставина місця, виражена іменником – власна назва, назва неістоти; чоловічого роду, ІІ відміни, твердої групи, в орудному відмінку однини, з непохідним прийменником над.
10 балів

3. Від поданих слів утворіть прикметники із суфіксом -ськ-, запишіть їх.
Норвегія, Овруч, Буг, Мекка, Прага, Кембридж.

Норвезький, овруцький, бузький,  меккський, празький, кембриджський.
3 бали
4. Відновіть первісну форму, виправивши допущені помилки. Поясніть  значення поданих фразеологізмів.
Прокрустова перемога, Сізіфів кінь, Авгієва арфа, Піррів страх, троянський бик.
Прокрустове ложемірило;  сізіфова праця даремна праця;   авгієві стайнібезлад, занедбаність; піррова перемога – сумнівна перемога; троянський кінь – підступність, зрада.


Немає коментарів:

Дописати коментар