06.05.2020 5-Д мова


Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові
1.Перегляньте відео!


Ще раз опрацюємо тему "ПРЯМА МОВА"

Виражає

Супроводжується

Утворює
Стоїть
чуже мовлення передане дослівно, без змін
словами автора, які вказують, кому вона належить;
разом зі словами автора речення з прямою мовою;
після слів автора, перед ними
Інтонація
Пунктуація
Пряма мова вимовляється
як розповідне, питальне, спонукальне чи окличне речення;
Слова автора вимовляються тільки з розповідною інтонацією.
1. А: «П!(?)”.
2. «П», - а.
3. «П?» - а.
4. «П!» - а.
Дайте усно відповідь на запитання
- То що ж називається прямою мовою?
- З яких частин складається речення з прямою мовою?
- Чи є пряма мова у прослуханій вами усмішці? Де вона знаходиться?
- Яке речення називається словами автора?
- Отже, сьогодні ми на уроці будемо повторювати про вживання розділових знаків у  реченні з прямою мовою та діалозі.
- Хто може передати мої слова дослівно, за допомогою прямої мови?
- Де знаходиться пряма мова?
- Перебудувати речення так, щоб відповідало схемі: "П", - а,                "П, - а, - п".
     Лінгвістична розповідь.
Роздивіться схеми та правила вживання розділових знаків
1. «П, - а, - п».
2. «П», - а.
3. «П, - а. - П».
4. «П, - а: п».
5. А: «П».
6. «П?» - а.
7. «П!» - а.
Програмований диктант.
Записати  речення відповідно до схем у такому порядку: 2 5 6 5 7 1.
1. «Нема України без верби і калини», — кажуть у народі.
2. На Вербному тижні били освяченими вербовими гілочками і примовляли:  «Не я  б'ю, верба  б'є, за тиждень — Великдень».
3.«Який кущ наймиліший для серця українця?» — можна почути
запитання.
4. Народ на це відповідає так: «Нема цвіту на всім світ­ку, як на тій калинці».
5. «Та висип же, мила, високу могилу, та посади, мила, червону калину!» — співали козаки.
6. Восени дів­чата зривали ягоди калини і примовляли: «Поможи, калинонь­ко, бути в парі з миленьким».
7. «А ми тую червону калину піді­ймемо, — лунає пісня по всій нашій Батьківщині, —  а ми нашу славну Україну розвеселимо!»
(За В. Супруненком)
Диктант
Записати речення, розставляючи розділові знаки. Відгадати загадки.
1. Одне каже Влітку мені важко. Друге стогне Взимку мені тяжко. Третє співа Чи літо, чи зима, а мені різниці нема. (Віз, сани, кінь). 2. Одне каже Світай. Друге каже Не дай. Третє говорить А я живу й біжу і вдень, і вночі. (Вікно, двері годинник). 3. Хлопець Мартин по­хилився через тин.  Каже дівчина Гапка Яка в тебе шапка! А жовта китиця проти сонця світиться.  Як прилетять горобці, буде тобі, як вівці від сірого Вовка. Про кого промовка? (Соняшник). 4. Я кричу Як звуть тебе? А вона ягнятком Бе! Я лякаю Перейму! А вона те­лятком Му! Серджусь я Постій, лиха  А вона сміється Ха! (Луна).

1 коментар: