Урок: Пісні зимового циклу

Мета:

  • навчальна: поглибити відомості школярів про календарно-обрядову поезію, звернувши увагу на пісні зимового циклу, зокрема на колядки та щедрівки;

  • розвивальна: розвивати вміння виразно й вдумливо читати народні пісні, коментувати їхній зміст, виокремлювати й пояснювати художні засоби;

  • виховна: розвивати естетичне сприйняття народних пісень, уміння відчувати їхню гармонійність і красу, виховувати повагу до давніх українських обрядів.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, картини, присвячені новорічним святам (І. Сколоздра «Рік но-вий народився!», В. Колосова «Дідух», М. Пимоненка «Святочне ворожіння»), аудіо-запис (відеозапис) колядок «Добрий вечір тобі, пане господарю!», «Тиха ніч», «Небо і земля», аудіозапис пісні «Щедрик, щедрик, щедрівочка».

Теорія літератури: народна пісня, календарно-обрядові пісні, пісні зимового циклу, колядки, щедрівки, анафора, рефрен.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання Міні-конкурс «Кращий виконавець жниварської пісні» Міні-конкурс «Кращий малюнок жнив»

ІV. Актуалізація опорних знань Розгадайте загадки

1. Впаде з неба  не розіб'ється, впаде у воду  розпливеться. (Сніг) 2. Зелену сукню маю, Ніколи не міняю, Один-єдиний раз на рік Її я прикрашаю. (Ялинка3. Який рік триває лише один день? (Новий рік4. Узори вишиває Без голки і без нитки. Улітку спочиває, А взимку — дуже рідко. (Мороз5. Без сокири і дрючків ставить міст через річки. (Лід6. Що росте догори коренем? (Бурулька7. Живе — лежить, а помре — побіжить. (Сніг)

Прослуховування аудіозапису колядки у виконанні «Пікардійської терції» «Тиха ніч» або «Небо і земля»

Бесіда з учнями

1. Які враження викликала у вас прослухана пісня. 2. Які зимові свята вам відомі? 3. Що ви знаєте про колядування та щедрування? 4. На яке свято співають колядки, а на яке — щедрівки? 5. Чи доводилося вам бачити, як співають колядки чи щедрівки? 6. Чи ви особисто брали участь у колядуванні або щедру-ванні? 7. Як у вашій родині готуються до святкування Нового року та Різдва?

V. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу Навчальна лекція

Отже, зимовий цикл календарно-обрядових пісень містить колядки та щедрівки. Щедрівки  це віршовані побажання добра, злагоди, успіху в новому році своїм рідним, близьким, гостям. Щедрівки співали напередодні Нового року (на Щедрий вечір). Щедрівки зазвичай виконували дівчата.

Колядки — величальні пісні, які співають перед Різдвом Христовим. Назва походить від слова «коляда». Коляда — це язичницька богиня, яка в цей день народжувала нове Сонце (Божича). Язичники проганяли злого бога, який хотів з'їсти нове Сонце, а потім ходили від хати до хати, щоб сповістити людям радісну новину. Із собою вони брали зображення нового Сонця — різдвяну зірку. Ця традиція збереглася й понині.

Після прийняття християнства обряд колядування був приурочений до свята Різдва Христового, адже у християнстві Ісус Христос часто порівнюється з новим Сонцем, новою істиною. У цей день хлопці й дівчата ходили від хати до хати з «козою» (людина, вдягнена в кожух та в масці з рогами), співали величальних і жартівливих пісень. Колядки здебільшого стосувалися господарів, у пісні нерідко підставлялися їхні імена, тому часто складалося враження, ніби колядку спеціально придумали для певної особи. Із колядуванням тісно пов'язане таке явище, як вертеп — театралізоване дійство, у якому розповідають євангельську історію. Вертеп — це пересувний ляльковий театр.

Прослуховування пісні «Добрий вечір тобі, пане господарю!» Виразне читання пісні Бесіда за змістом прочитаного

1. Яке враження викликала у вас музика? 2. Як ви гадаєте, пісня належить до колядок чи до щедрівок? Обґрунтуйте свою відповідь. 3. До кого звертаються в пісні? 4. Про які три свята йдеться в колядці? 5. Що вам відомо про свято Василя? 6. Що ви знаєте про Водохреще? 7. Пригадайте, що таке анафора та рефрен. Знайдіть у тексті приклади анафори та рефрену.

Робота з підручником

Дайте відповіді на питання на с. 33.

Опрацюйте теоретичний матеріал на с. 33.

Виразне читання пісні «Ой хто, хто Миколая любить» та пісні «Нова радість стала» Робота над змістом прочитаного

1. Хто такий Святий Миколай? 2. За що люди особливо шанують цього святого? 3. Чого люди просять у пісні? 4. Про які риси вдачі українців свідчить таке вболівання за долю рідної країни? 5. Чи є в піснях рефрен? А анафора? Наведіть приклади. 6. З пісні «Нова радість стала» випишіть назви всіх релігійних персонажів. 7. Яких гараздів для господарів прохають колядники в пісні «Нова радість стала»?

Бесіда за змістом прочитаного

1. Які враження у вас виникли під час прослуховування пісні? 2. Як ви гадаєте, які дії виконувалися щедрівниками під час виконання прочитаних пісень? 3. Знайдіть у текстах пестливі слова. 4. Знайдіть у текстах епітети. 5. Назвіть порівняння, які використано в текстах пісень.

Літературна вікторина «Наскільки ти уважний»

1. Який музичний інструмент прославляє Ісуса Христа в пісні «Нова радість стала»? (Гуслі2. Яких тварин і птахів згадано в щедрівці «Щедрик, щедрик, щедрівочка»? (Овечки, ластівка3. Про які рослини йдеться в «Засівній»? (Капуста, петрушка, часник, пшениця4. Чим бажають міряти гроші в «Засівній»? (Мисками5. Чого бажають Україні в колядці «Ой хто, хто Миколая любить»? (Слави і волі6. Що таке вертеп? (Ляльковий театр)

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

Вивчити одну пісню зимового циклу напам'ять; зробити малюнки до зимових свят; вивчити теоретичний матеріал за підручником (с. 28–30).

Дати відповіді на питання, заповніть таблиці (с. 33, 36).

Немає коментарів:

Дописати коментар