Т.Шевченка «За сонцем хмаронька пливе…»

Друзі, на минулому уроці ми з вами ознайомилися із життєвим шляхом Тараса Григоровича Шевченка. Пропоную пригадати деякі факти про життя та творчість Кобзаря.

Що ви дізналися на попередньому уроці про долю Т.Шевченка?
1814р.
1838р.
1840р.
1861р.
- Пригадайте прізвище українського художника, з яким Т.Шевченко познайомився в Петербурзі в Літньому саду? (Сошенко)
- Назвіть прізвище пана, кріпаками якого були Шевченки. (Енгельгардт)
- У яке місто було перевезено і поховано прах Шевченка? (Канів)
- Як називається гора, де знаходиться могила Шевченка? (Чернеча, а нині Тарасова)
- Як звали матір і старшу сестру Тараса? (Катерина)
- Як називається перша збірка поезій Шевченка? («Кобзар»)
- Як український народ називає Т.Шевченка? (Кобзар)

Ознайомлення із віршем Т.Шевченка «За сонцем хмаронька пливе…»


Зміст поезії.
- Який настрій вірша?
- Чи відчувається у вірші присутність людини? Як саме?
- Скільки логічних частин має вірш?
- Що передає кожна частина вірша?
- Які кольори використав поет у вірші? Що вони передають?
- Які відчуття викликала у вас ця поезія?
Заповніть таблицю. «Художні засоби образності»
Запишіть у зошит таблицю та доповніть її художніми засобами за зразком
Художні засоби
Приклади
Епітети
«червоні поли», …
Метафори
«хмаронька пливе»…
Порівняння
«покриває, мов мати дитину».



Коли людина далеко від Батьківщини, то надзвичайно близькими і милими її серцю є спогади про рідний край, батьківську хату, мальовничу природу. 5 квітня 1847 р. Т. Г. Шевченка було заарештовано як члена Кирило-Мефодіївського братства, 17 квітня поета привезли
до Петербурга й ув'язнили у казематі Петропавлівської фортеці (каземат — це приміщення у фортецях, де тримали в'язнів).
Крім допитів, були ще довгі дні й ночі в одиночній камері, майже півтора місяця. Що переживав, передумав поет у тій похмурій самотині, ми б так ніколи й не довідалися, якби не поезія.
Шевченкові пощастило роздобути великий аркуш паперу. Склавши аркуш учетверо, написав на ньому 13 віршів. Справжнім шедевром серед цих поезій справедливо вважається вірш «Садок вишневий коло хати...». Ця поезія — одна з найсонячніших струн Шевченкової пейзажної лірики. Як у жахливих казематних умовах міг бути створений такий сонячний твір? У оповіданні Володимира Дарди «Сильніший за долю», так уявляється психологічний стан Шевченка: «Коли виводили його з камери, глибоко вдихав пропахле весною повітря. Одного разу йому навіть вловились добре знані ще з далекого дитинства пахощі набубнявілого навесні вишняку. Ті запахи не облишили його і в камері, вперто витали довкола, аж поки не зринула перед очима до щему в серці мила картина. Пливла, розмірено погойдуючись, безкрая ніч, а в камері буяла розкішна весна, і пошерхлі вуста натхненно шепотіли...»
Прослуховування аудіозапису поезії. (Кліп «Садок вишневий коло хати»)


- Чи є у цьому вірші художні засоби мови (метафори, епітети, порівняння)?
 (У ньому немає узвичаєних художніх засобів, ніяких барв, а вечір в Україні постає перед нами в усій красі. Про такі твори говорять, що вони написані так майстерно, що майстерності не видно зовсім.)
Завдяки ж чому ми чуємо і бачимо чудову картину природи, праці й побуту селянської сім'ї? (За допомогою зорових і слухових образів, які створює поет.)
Зачитай їх
То що ж ми бачимо, читаючи поезію? 

А чуємо? 
Вивчи напам'ять поезії Т.Г.Шевченка

Немає коментарів:

Дописати коментар