Українська мова, 9 клас
Тема: Складання й
розігрування діалогу-домовленості з
відповідною аргументацією
Хід уроку
Бесіда:
- Що таке діалог?
- Які є види діалогів? (побутовий, навчальний, діловий, художній)
- Будова діалогів?
- Розділові знаки у діалозі.
Діалог-домовленість — діалог, під час якого співрозмовники домовляються про
зустріч або спільні наміри. Під час такого діалогу співрозмовники повідомляють
інформацію, запитують, ставлять уточнювальні запитання, спонукають до дій і
вчинків.
Під час діалогу варто дотримуватися таких правил:
— урахуйте мету діалогу й особливості співрозмовника (вік, стать, статус,
інтереси тощо);
— швидко реагуйте на репліки, але пам’ятайте, що слово не горобець:
вилетить — не впіймаєш;
— підтримуйте розмову вербально (ставте уточнювальні запитання) і
невербально (дивіться на співрозмовника, не відводьте очей);
— заохочуйте співрозмовника, щоб досягти домовленості;
— дотримуйтеся мовленнєвого етикету.
2) Записати діалог, правильно розставляючи розділові знаки. Чи можна цей
діалог назвати діалогом-домовленістю?
Одна дівчина вирішила замовити сукню у відомого кравця, бо шив він красиво
і завжди на совість. Правда, вона вважала, що сукні його занадто дорогі. А
тому, прийшовши в майстерню, насамперед вирішила домовитися про ціну.
— Ви дуже багато берете за свої сукні, — заявила вона.
— Хіба? Я зовсім так не вважаю, — заперечив кравець.
— Ще й як дорого! Самі посудіть — на пошиття сукні для мене буде потрібно
не більше двох метрів тканини. Так?
— Так, — погодився той.
— Ну от, якщо до вартості матеріалу додати вартість ниток, голок і навіть
ножиці, якими ця сукня буде розкроєна, все одно вийде як мінімум вдвічі
дешевше. Так що і платити я вам повинна, відповідно, вдвічі менше.
Кравець помовчав якусь хвилину, а потім відповів:
— Ну що ж, юна леді, ви мене майже переконали. Настільки, що я навіть
згоден взяти з вас половину початкової вартості. Якщо ви наполягаєте, звичайно.
— Звичайно, наполягаю! — зраділа дівчина.
— Домовились. Зараз я зніму необхідні мірки, і через тиждень посильний
доставить вам замовлення прямо додому.
Весь тиждень дівчина хвалилася подругам, як дешево вона отримає сукню від
відомого кравця. Ті не вірили і захотіли переконатися особисто, що їх не
обманюють. У призначений час всі зібралися у неї вдома. Прийшов і посильний з
коробкою. Дівчина урочисто зняла кришку і витягла звідти … два метри тканини,
пару котушок ниток, голки та ножиці.
У гніві вона кинулася до кравця.
— Як ви посміли мене обдурити?! — скрикнула вона, ледь переступивши поріг.
— Ніякого обману не було, — похитав головою кравець, — я склав в коробку
все те, що було перераховано вами. Якщо ж там все ж таки чогось не вистачає,
то, можливо, це тому, що ви забули це сплатити.
3) Складання і розігрування діалогів
Складіть і розіграйте діалог-домовленість (10–12 реплік) за однією із
ситуацій: 1) ви домовляєтеся з товаришем про відвідування прем’єрного показу
художнього фільму; 2) ви домовляєтеся з батьком разом сходити на риболовлю; 4) Складіть і
розіграйте діалог між двома дев’ятикласницями, які вирішують, кого з успішних
людей запросити на зустріч зі школярами. Одна дівчина пропонує організувати
спілкування зі знаменитим артистом, бо саме цю професію мріє опанувати в
майбутньому, інша — відомого спортсмена — переможця олімпіади, бо він зможе
розповісти про причини й передумови своїх успіхів.
VII. Домашнє завдання
Скласти і записати діалог. Дев’ятикласники вирішили прикрасити стіну свого будинку розписом у стилі графіті, на що намагаються одержати дозвіл у всіх сусідів
Немає коментарів:
Дописати коментар