ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ 9 клас

 Завдання на період карантину

Збірники диктантів до ДПА
https://osvita.ua/school/certification/card/
Зразок синтаксичного розбору складнопідрядного речення
1.  Зазначити, що речення складне, сполучникове, складнопідрядне.
2.  Дати характеристику речення за метою висловлювання (розповідне, питальне чи спонукальне) та інтонацією (окличне чи неокличне).
3.  Визначити всі члени речення.
4.  Назвати головну і підрядну частини, поставити питання від головної до підрядної.
5.  Визначити характер залежності підрядної частини від головної.
6.  Назвати засоби поєднання підрядної частини з головною (сполучники чи сполучні слова).
7.  Пояснити розділові знаки між частинами складнопідрядного речення.
8.  Побудувати схему речення.
Зразок усного розбору
Як тільки Харитя Увійшла Межи житаГарний Краєвид Зник (М. Коцюбинський).
Речення складне, сполучникове, складнопідрядне; розповідне, неокличне. Головна частина – Гарний краєвид зник, підрядна – Як тільки Харитя увійшла межи жита. Підрядна частина відповідає на питання З якого часу? й залежить від головної частини в цілому. Підрядна частина часу в реченні стоїть перед головною частиною й поєднується з нею складеним сполучником Як тільки. Між головною і підрядною частинами складнопідрядного речення ставимо кому.
Зразок письмового розбору
Речення скл., спол., складнопідр.; розпов., неокл. Гол. ч. – Гарний краєвид зник. Підр. ч. – Як тільки Харитя увійшла межи жита; з якого часу?; залеж. від гол. ч. в цілому, стоїть перед гол. ч., поєдн. сполучн. Як тільки; між гол. і підр. ч. - кома.

Це станеться тоді (коли?), як рак свисне (Народна творчість).
1. Речення складне, сполучникове, складнопідрядне.
2. Головне речення: Це станеться тоді; підрядне: як рак свисне.
3. Складнопідрядне часу.
4. Сполучник як.
5. Між головним і підрядним реченням ставиться кома.
6. У головному реченні підмет це, виражений вказівним займенником; присудок (простий дієслівний) — станеться, виражений дієсловом; станеться (коли?) тоді (обставина часу, виражена прислівником часу); речення розповідне, неокличне, двоскладне, поширене, повне.
У підрядному реченні підмет —рак — виражений іменником; присудок (простий дієслівний) — свисне — виражений дієсловом; речення розповідне, неокличне, двоскладне, непоширене, повне. коли?

Синтаксичний розбір складносурядного речення
1.  Зазначити, що речення складне, сполучникове, складносурядне.
2.  Дати характеристику речення за метою висловлювання (розповідне, питальне чи спонукальне) та інтонацією (окличне чи неокличне).
3.  Визначити всі члени речення.
4.  Визначити кількість сурядних частин, що входять до аналізованого речення.
5.  Визначити смислові відношення між сурядними частинами (єднальні, протиставні, зіставні чи розділові) і відповідний тип сурядних сполучників, що їх зв’язують.
6.  Пояснити розділові знаки між частинами речення.
7.  Побудувати схему складносурядного речення.
Зразок усного розбору
Віки Летять, а в Неозорнім Морі Єдине Сонце Для землі Горить (П. Филипович).
Речення складне, сполучникове, складносурядне, розповідне, неокличне. Складається з двох частин: перша - Віки летять; друга – в неозорнім морі єдине сонце на землі горить. Перша і друга частина за змістом зіставлені і поєднані зіставно-протиставним сполучником А. Між частинами складносурядного речення ставиться кома.
Зразок письмового розбору
Речення скл., складносур., розпов., неокл., 2 частини, з’єдн. зіст.-протист. спол. а. На письмі між частинами – кома.
[ ], а [ ].
Синтаксичний розбір безсполучникового складного речення
Зразок розбору
Он гола скеля стоїть, трохи похилилася набік; на самім її вершечку примостилася біла береза, журливо опустивши віти додолу (Панас Мирний).
Речення складне, безсполучникове, розповідне; складається з двох частин - простих речень:
1. Он гола скеля стоїть, трохи похилилася набік;
 2. Па самім її вершечку примостилася біла береза, журливо опустивши віти додолу.
За смисловим зв'язком між частинами це речення є безсполучниковим з однорідними частинами.
Однорідні частини безсполучникового речення виражають значення одночасності; речення в цілому нагадує складне, складносурядне.
Речення вимовляється з інтонацією переліку, яка на письмі позначається комою; оскільки в кожній частині є свої розділові знаки, між частинами речення ставиться крапка з комою.
Перше просте речення є реченням з двома головними членами (підмет скеля, присудок стоїть, похилилась),повне, поширене (має означення гола до підмета скеля, обставини міри трохи і місця набік до присудка похилилась), має однорідні члени речення (присудки), отже, воно ускладнене.

Друга частина є реченням з двома головними членами (підмет береза, присудок примостилася), повне, поширене (означенням біла до підмета береза, обставиною способу дії, вираженою дієприслівниковим зворотом журливо опустивши віти додолу, до присудка примостилася та означеннями узгодженим самім і неузгодженим її* до обставини на вершечку), ускладнене відокремленою обставиною.

ТЕСТ КОНТРОЛЬ. 

БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ 

РЕЧЕННЯ

Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише ОДНА правильна. Оберіть правильну відповідь.

1. Виберіть безсполучникове складне речення.

A) Грицько побачив, що Семен рве ягоди, і зупинився (Б. Грінченко).

Б) В селі бігли з дворів назустріч чумакам дівчата, діти, поважні діди з палицями (С. Васильченко).

B) Хмари пливли низько над землею, можна було сподіватися дощу (О.Десняк).

Г) Сонце, мабуть, упливло за обрій, і в лісі ходив уже важкий присмерк (М. Хвильовий).

2. Позначте безсполучникове складне речення, між частинами якого смисловий зв’язок – послідовність подій.

A) Лампадка тьмяно блимала в кіоті, стояла в церкві дивна тишина (Л. Костенко).

Б) Брязне клинок об залізо кайданів, піде луна по твердинях тиранів (Леся Українка).

B) Танцюють зорі – на мороз чималий показують (М. Рильський). 

Г) Місяць на небі, зіроньки сяють, тихо по морю човен пливе (Народна творчість).

3. Виберіть речення, яке відповідає схемі [ ] – [ ]. (розділові знаки пропущено).

A) Стою під кленом біля джерела у серці йдуть пісні привітні (М. Стельмах).

Б) Я навіть подумав пахне нещастям (В. Шевчук).

B) Індик крутиться та дметься іволга летить, сміється (О. Олесь).

Г) Продержало з тиждень морозом земля заклякла, як кістка (Марко Вовчок).

4. Позначте речення, у якому допущено пунктуаційну помилку.

A) Грицько стулив рота: вода вже сягала йому до очей (Б. Грінченко).

Б) Сашко задихався і зморився: більше години вони бігли з Сіроманцем лісом до глинищ (М. Вінграновський).

B) Час твій прийде з долею битися, сон пропаде (Леся Українка).

Г) Вдарили козаки веслами у воду – одскочив дуб од берега (А. Кащенко).

5. Позначте розділовий знак, який пропущено в реченні.

Пан гуляв у себе в замку_ у ярмі стогнали люди (Леся Українка).

A) Кома;

Б) двокрапка;

B) тире;

Г) крапка з комою.

6. Виберіть правильний синтаксичний аналіз речення 

Береза раніше вільхи листя розпускає – літо буде сухим (Народна творчість).

A) Безсполучникове складне речення, складається з двох простих (граматичні основи: 1. листя розпускає; 2. літо буде сухим), смисловий зв’язок між частинами – умова.

Б) Безсполучникове складне речення, складається з двох простих (граматичні основи: 1. береза розпускає; 2. літо буде сухим), смисловий зв’язок між частинами – пояснення.

B) Безсполучникове складне речення, складається з двох простих (граматичні основи: 1. береза розпускає; 2. літо буде сухим), смисловий зв’язок між частинами – умова.

Г) Безсполучникове складне речення, складається з двох простих (граматичні основи: 1. береза розпускає; 2. літо буде), смисловий зв’язок між частинами – протиставлення явищ.

Завдання 7-9 мають на меті встановлення відповідності між рядками. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою.

7. Установіть відповідність між безсполучниковими складними реченнями та видом смислових відношень між їхніми частинами.

1. Одночасність подій;

2. часова послідовність;

3. зіставлення явищ;

4. часові.

A) Пригріло сонечко, обсохла земля, потягло орача в поле (М. Коцюбинський).

Б) На калині чорний ворон кряче, на чужині сиротина плаче (Народна творчість).

B) Прийде осінь – у засіках буде хліб золотий (О. Десняк).

Г) Два голуби гуде, голубка туркоче (Народна творчість).

Д) Вона була при зброї: у руках був заступ гострий (Леся Українка).

8. Установіть відповідність між складними безсполучниковими реченнями та розділовими знаками, пропущеними у них.

1. Кома;

2. двокрапка;

3. тире;

4. крапка з комою.

А) Не час було Мирославі братися до лука звір був надто близько (І. Франко).

Б) Обшукали в замку кожну п’ядь землі, всі сховища козак пішов немов у воду (В. Винниченко).

В) Пташки лящать, теркотять, співають щебече соловейко і своїм голосом криє цокання кропив’янки кує зозуля (Панас Мирний).

Г) Тихо в полі гай темніє наступає літній вечір (Леся Українка).

9. Установіть відповідність між схемами та безсполучниковими складними реченнями (розділові знаки пропущено).

1. [],[],[],[].

2. [];[], [].

3. []:[].

4. []:[],[],[].

A) Сам знаєш сім разів одміряй один раз одріж (А. Шиян).

Б) Заливається флейта трубить з переливами трубач рявкає бас гуде баритон (Остап Вишня).

В) Темна ніч знялася, розіслалася над землею Ратієв- іцина з зеленої зробилася чорна одні верхів’я високого дерева ще горіли (Панас Мирний).

Г) Прокотився грім з розгоном грають блискавок шаблі пахне морем і озоном від притихлої землі (М. Рильський).

Д) І пригадалося йому дитинство над водами хиляться лози лелека пливе в висоті (М. Рильський).

Прочитайте текст. Виконайте завдання 10-11 до нього
Річка життя
(1) Життя – як вода: воно спливає непомітно. (2) Ось недавно ж, либонь, починався струмок твого дитинства, спокійний, сонцем освітлений, починався радісно й безжурно. (3) Далі струмок той обертався на річку – юність бурунами завирувала. (4) Води побільшало, глибини зросло. (5) Далі подивишся: поспокійнішала течія, утомившись, вже не шумить вода, не б’ється сердито у високі береги: молодість минула, старість іще не надійшла. (6) Й покотиться річка твого життя до безбрежного моря… (7) Та ніколи не зникне вона в ньому безслідно, мов краплина.
(За Є. Гуцалом)
10. Позначте всі безсполучникові складні речення.
11. Позначте речення, ускладпені відокремленими означеннями та обставинами.
Самостійно сформулюйте відповідь на завдання 12

12. Складіть невеликий парис (7-9 речень) у художньому стилі на тему: «Краса зимового лісу», використовуючи безсполучникові складні речення.

Зразок синтаксичного розбору складнопідрядного речення

Це станеться тоді (коли?), як рак свисне (Народна творчість)

1. Речення складне, сполучникове, складнопідрядне.
2. Головне речення: Це станеться тоді; підрядне: як рак свисне.
3. Складнопідрядне часу.
4. Сполучник як.
5. Між головним і підрядним реченням ставиться кома.
6. У головному реченні підмет це, виражений вказівним займенником; присудок (простий дієслівний) — станеться, виражений дієсловомстанеться (коли?) тоді (обставина часу, виражена прислівником часу); речення розповідне, неокличне, двоскладне, поширене, повне.
У підрядному реченні підмет —рак — виражений іменникомприсудок (простий дієслівний) —свисне — виражений дієсловом; речення розповідне, неокличне, двоскладне, непоширене, повне. коли?




QR CodeВиконай завдання, використовуючи QR-код







Готуємося до ДПА
Українська мова 
(підвищена складність)
Українська мова вабить мене не тільки як письменника, вона дивує й захоплює. Перш за все вражає її синонімічне багатство, різноманітність діалектних форм, її ясна та повноголоса тонічність, її дивовижна безмежність.
Українська мова для мене – це море, у якого немає дна й берегів і яке настільки багатоманітне й невичерпне, що ніколи не встановити межі при пізнанні її феномена. Вона може звучати на найрізноманітніших регістрах: по-простацькому й найвишуканіше, нею легко передавати найтонші настроєві гами, надається вона й до найповажнішого інтелектуального мислення і творення.
У неї рухомий наголос, її важко загнати в канонічні форми граматичних догм. Вона жива, мінлива, плинна та не одновимірна. Усі погодяться: словниковий запас української мови просто незміренний. До речі, на основі її гарно творяться нові слова – неологізми, бо вона не бажає носити на собі мундир канонічності, отже, має найбільшу перспективу розвитку в часі.
Споконвіків вона дивує, вражає і зараз, гармонійно поєднуючи в собі пласти архаїчні та модерні. З нею просто і надійно, бо ця мова – душа моєї нації.
За В. Шевчуком (159 слів)
Доля мови

Сотні невільничих літ, упродовж яких жорстоко знищували культуру українського народу, десятиліття панування тоталітарної системи, коли все робилося для того, щоб витворилася універсальна мова, спричинили деформацію всіх сфер життя великого європейського народу.
Великої наруги зазнала мова, яка є невіддільною ознакою нації, одним із найістотніших чинників її самовиявлення та світосприйняття, важливим показником  життєздатності та духовності. 
Українську мову офіційно забороняли укази Петра Першого, Валуєвський циркуляр, Емський указ, оголошували вигаданою німцями, уважали діалектом російської чи польської мов, дивилися як на хлопську, призначали її тільки для домашнього вжитку.
Щодо нашої мови планово проводився лінгвоцид, тобто продумане тотальне винищення мови. Розхитувалася її мікросистема, утрачалася імунна здатність  збереження стійкості норм. Витворився своєрідний різновид мови, який дістав назву «суржик». На його позначення поширилися сполучення «недорікуватий суржик», «убогий суржик». Довільно змішуючи слова української та російської мов, відмінюючи їх за зразком російської, утворюючи фрази всупереч моделям рідної мови, її носій мимоволі стає «напівмовним», приймає мовний покруч.
За О. Сербенською (154 слова)































Під осінніми зорями
Під осінніми високими зорями затихають оселі, і тепер стає чутнішою мова роси, напівроздягнених дерев і вчорашніх задуманих соняшників, що вже не тягнуться ні до сонця, ні до зірок.
Мене все життя ваблять і хвилюють зорі, їхня довершена і завжди нова краса, і таємнича мінливість, і дивовижні розповіді про них. Та й перші спогади мого дитинства починаються з зірок.
І тепер, проживши піввіку, я згадую далекий вечірній степ, потемнілі в жалобі трави, що завтра стануть духмяним сіном, останній, змішаний із сумом дзвін коси.
А над усім цим світом, де пахощі сіна злегка притрушують туман і дух молодого, ще не затужавілого зерна, сяють найкращі зорі мого дитинства. Навіть далекий-предалекий вогник на хуторі біля містка теж здається мені зорею, що стала на чиємусь вікні, щоб радісніше жилося добрим людям.
І здається мені, що, минувши притемнілі вітряки, я входжу в синє крайнебо, беру з нього свою зірку та навпростець полями поспішаю в село додому. Оксамитний холоднуватий вечір ворушиться навколо, ніде нікого, тільки яскраво-жовтий місяць та не прикриті хмаринками зорі вгорі.
За М. Стельмахом (173 слова)

Немає коментарів:

Дописати коментар