9-А література 14.05.2020

завдання на 14.05
Тема. Марко Вовчок "Інститутка"

1. Опрацюйте поданий нижче матеріал
Повість «Інститутка» українською мовою вперше вийшла 1862 року в журналі «Основа» з посвятою Т. Шевченкові. Це соціальна повість. У ній показано конфлікт між поміщиками та кріпаками, наростання стихійної боротьби народу за визволення. Недаремно Марко Вовчок в уста своєї героїні Устини вкладає слова, у яких прочитується провідна ідея твору: «Любо на волі дихнути».
Марко Вовчок із вражаючою силою змальовує трагічні долі жінок-кріпачок, які в тогочасному суспільстві були найбільш гнобленими, приниженими і безправними.
Можете прослухати  аудіо версію повісті `Інститутка` Марка Вовчка

Складання плану сюжету повісті
Орієнтовна відповідь
1. Розповідь дівчини-кріпачки про життя в старої пані
2. Приїзд панночки та призначення Устини її служницею
3. Жорстоке ставлення до дівчини та пошуки нареченого панночці
4. Одруження панів та переїзд
5. Хазяйнування панночки та знайомство Устини з Прокопом
6. Народження дитини у панів та одруження Устини та Прокопа
7. Спроба панночки побити Устину, передача  Прокопа у рекрути

8. Служба Прокопа та наймитування Устини

Поділ персонажів на дві групи 
(Заповніть таблицю) 

Пани
Кріпаки
Панночка,
стара пані,
полковий лікар,
гості панів
Устина,
дівчата-служниці,
бабуся-служниця,
Прокіп,
Назар,
 Катря
Порівняльна характеристика кріпачки Устини й панночки-інститутки.

У повісті Марко Вовчок протиставляє образи дівчини-кріпачки Устини й молодої пані-інститутки. Устина так передає свої враження від зовнішності панночки: «І що ж то за хороша з лиця була! Здається, і не змалювати такої краси!». Але між зовнішнім виглядом інститутки та її внутрішньою суттю існує контраст. Панночка — жорстока, егоїстична та морально обмежена людина. Незважаючи на те, що вона навчалася в інституті шляхетних дівчат, насправді залишилася неосвіченою, адже була переконана, що, крім французької мови, музики і танців, нічого не потрібно у світському товаристві. Усі інші предмети панночка називає дурницею, а навчання — мукою. Це людина з пустою головою й холодним серцем.
Зовсім інша кріпачка Устина. За вдачею вона шляхетна, лагідна й життєрадісна, усім бажає добра та щастя. Душа дівчини відкрита до всього прекрасного. «Весело бачити степ, поля красні...» — говорить вона. Устина любить сонце, квіти. Вона тонко відчуває навколишню природу: «Вітрець шелесне та принесе у віконце мені пахучий бузок...». Устина любить людей, щиро та глибоко кохає Прокопа. Хоч подружнє життя за умов кріпосницької дійсності й не принесло їй повного щастя, але дівчині стало легше: «Зійдешся з ним — весело й любо; усе лихо забуду...»
Інститутка закохалася в полкового лікаря. Але її кохання було примхою, молода поміщиця виявила сухий і точний розрахунок у почуттях. На хуторі ж чоловіка, куди молоді переїхали після весілля, вона показала себе жорстоким, свавільним і лютим експлуататором. Необмеженість влади над кріпаками підігрівала її деспотизм, мовчазна згода «доброго пана» перетворила життя людей на каторгу.
Психологічну характеристику інститутки доповнює її мова, груба і лайлива, коли вона говорить із кріпаками. До рівних собі панночка «ляскотить по-пташиному». Устина ж лагідна до всіх.

Устина — це типовий образ кріпачки, тому що в її характері домінують якості, притаманні більшості кріпаків: покірність, доброта, моральна чистота. Інститутка є типовим образом крі­посниці. Майже всі кріпосники були жорстокими, свавільними, бездушними та ненажерливими.
Запишіть у конспект порівняльну характеристику

Панночка
Устина
Освіта
Вважає освіту непотрібною, хоч закінчила інститут шляхетних панянок
Неосвічена,, проте має природну мудрість
Краса
Дуже красива, проте внутрішня краса не відповідає зовнішній
Звичайна дівчина, проте щира, відверта, вміє бачити красу навколишнього світу
Риси характеру
Дволика, корислива, жорстока, вміє викручуватися із незрозумілих ситуацій
Відверта, щира, покірна, терпляча, сором'язлива, чесна, працьовита.
Потреби
Потребує надмірної уваги до себе та має панські забаганки
Невибаглива, не потребує комфорту, вміє терпіти незручності
Ставлення до інших
Презирлива, жорстока до кріпаків, корислива та нещира у спілкуванні з панами
Доброзичлива, вміє пробачати та співчувати
Вміння кохати
Кохає з розрахунку та вигоди
Кохає щиро і безкорисливо
Працьовитість
Вміє керувати, все налаштовувати під свій лад
Працьовита, витривала, покірлива
Мова
Лайлива та група до прислуги та лагідна до панів
Легка, поетична, сповнена порівнянь та епітетів
ІІІ. Виконайте тест, який можна виконати лише 1 раз 882564

12.05.2020
Тема. Марко Вовчок. Повість “Інститутка”. Образи персонажів - людей із народу та панночки. Авторська позиція у творі
1. Розкриття ідейно-художнього змісту твору 
-   Кому присвячена повість? Чому?
Орієнтовна відповідь
(Тарасу Шевченку. В її творах також змальовувалася важка доля кріпаків та висловлювався протест проти несправедливого ставлення панів до селян)
-   Яка тема повісті?
Орієнтовна відповідь
(Тема: нелегке життя дівчини-кріпачки, жорстоке ставлення панів до кріпаків)
-   Яка ідея повісті?
Орієнтовна відповідь
(Ідея: співчуття до долі кріпаків, засудження підступності та несправедливості панів)
-   Яка основна думка твору?
Орієнтовна відповідь
(Основна думка:кожна людина, незалежно від її соціального становища, має право бути щасливою)
-   Який жанр твору?
Орієнтовна відповідь
(Соціально-побутова повість)
2. Аналіз жанру та особливостей сюжету
 2.1. Теорія літератури
Опрацювання статті с
Повість - це великий епічний прозовий твір із розгорнутим сюжетом та чималою кількістю персонажів, але найбільшу увагу приділено головному героєві, життя якого змальовано протягом тривалого часу, тому сюжет повісті найчастіше однолінійні.
Жанру властиві:
-   розгорнуті пейзажі,
-   детальні портретні риси,
-   опис інтер’єру,

-   роздуми та переживання персонажів.
Порівняльна характеристика побуту та звичаїв кріпаків і панів


Пани
Селяни
Одяг
Пишне вбрання
Звичайний селянський одяг
Їжа
Коли хочуть і що хочуть
Питати дозволу пообідати
Дозвілля
Приїзд гостей, прогулянки
Прогулянка лише тоді, коли пани посилають щось розвідати. Весь час мають бути готові, що пани можуть покликати.
Освіта
Мають право на освіту
Не мають права на освіту
Одруження
Обирають собі самі пару
Якщо вільна виходить заміж за кріпака, о стає кріпачкою. Кріпаки питають дозволу на одруження у панів. Жінка йде за чоловіком, якщо його віддають в рекрути.
Хвороба
Мають право відпочивати чи лікуватися
Все з дозволу панів
Народження дитини
З’їжджаються гості на хрестини, пишне застілля.
Повинні працювати, навіть коли дитина хвора чи померла
Право на щастя
Засмучену пані потрібно розвеселити
Ніхто не зважає на особисті переживання селян, можна бити та жорстоко поводитися
4. Дослідження антилюдяної суті кріпосництва та солдатчини
4.1. Опрацювання термінів “кріпацтво” та “солдатчина” (Робота з тлумачними словниками)
Кріпацтво - правова система, яка встановлювала залежність селянина від пана. Кріпаки були прикріплені до землі, яка належала пану, і який мав право на працю та все майно селян. Кріпацтво - один із видів рабовласності.
Солдатчина - військова служба, на яку віддавали молодих юнаків та чоловіків.
Рекрутська повинність - комплектування війська в Російській імперії.
4.2. Аналіз кріпосного та солдатського права на прикладі тексту повісті “Інститутка” (Складання плану кріпосної безправності героїв твору)
1.     Сумна і буденна служба в старої пані
2.     Устину приставили служницею до панночки.
3.     Жорстоке ставлення панночки до дівчини.
4.     Переїзд Устини на новий хутір слідом за панами.
5.     Заборона панночкою обідати
6.     Хвороба Катриної з Назаром дитини та примусова робота у панів
7.     Смерть немовляти і жорстоке ставлення панночки
8.     Дозвіл на одруження Устини та Прокопа
9.     Гнів панночки за яблука
10. Прокопа віддають в рекрути
11. Примусова служба Прокопа та наймитування Устини.
4.3. Аналіз образів (Про кого йдеться?)
1) У всьому бачить радість, хоч іноді хочеться плакати. Навіть коли бють, то трохи поплаче, а коли подумає, то трохи розвеселиться. Батьків не знала, сирота, росла у чужих людей, які не питали про її потреби. Після десяти років віддали на службу до старої пані. (Устина)
2) Працьовита молодичка, була вільною, але вийшла за кріпака та переймалася долею своєї дитини.Коли немовля захворіло, знавесніла на панів та утопилася. (Катря)
3) Спокійна, завжди врівноважена, стара жінка, яка знала лад у справах на хуторі, добра до Устини та інших селян. (Стара служниця)
4) Молодий парубок, задуманий, переймається долею кріпаків, кохає Устину. (Прокіп)
5) Молодий чоловік, любить жартувати, не показує свого болю, який відбився сивим волоссям на скронях. (Назар)
6) Жорстока, корислива, дуже вродлива. (Панночка)
7) Вродливий, спокійний, завжди старався по-доброму, по-людськи виходити із ситуації. (Полковий лікар)
Складання плану сюжету повісті
Орієнтовна відповідь
1. Розповідь дівчини-кріпачки про життя в старої пані
2. Приїзд панночки та призначення Устини її служницею
3. Жорстоке ставлення до дівчини та пошуки нареченого панночці
4. Одруження панів та переїзд
5. Хазяйнування панночки та знайомство Устини з Прокопом
6. Народження дитини у панів та одруження Устини та Прокопа
7. Спроба панночки побити Устину, передача  Прокопа у рекрути
8. Служба Прокопа та наймитування Устини

Дайте відповіді на запитання
1.      Вкажіть справжнє прізвище Марка Вовчка.
2     Кому присвячений твір «Інститутка»? 
3.     Звідки повернулась внучка? 
4.     Кого вибрала собі у прислуги панночка? 
5.     Чому панночка накричала на Устину? 
6.     Чому занедужала Устина? 
7.     Хто закохався у панночку? 
8.     Яким вважала свого кавалера панночка? 
9.     Чому журилися наречені? 
10.  Куди відправила свого нареченого панночка, щоб похизуватися перед іншими панночками?
11. Чому панночка милому не давала води напитися? 
12. Чому враз панночка «стала раденька»? 

13. Що після весілля бабуся віддала панночці? 
14. Як звали коханого Устини? 
15. У кого захворіла дитина і померла? 
16. Імя візника родини панночки та лікаря. 
17. Що сталося зі старою пані? 
18. Через що панночка побила бабусю-служницю? 
19. Ким обізвала панночка служницю? 
20. Чому чоловік Устини потрапив панночці у немилість? 
21. Куди віддали чоловіка Устини після сварки
22. Де працювала Устина, коли чоловіка відправили служити?
23. Скільки років чекала Устина чоловіка? 
24. Чому Устина дуже раділа 
Усно дайте відповід на запитання.
-   Яким було життя кріпосних селян?
-   Чим змінилося становище Устини після того, як її чоловіка ПРокопа віддали в рекрути?
-   Що являється справжнім щастям для Устини?
-   Що хотіла донести читачеві Марко Вовчок?

Домашнє завдання.
Написати лист-звернення до Устини

07.05.2020
Тема. Марко Вовчок. Життя і творчість. Вовчок як перекладач



"Нічого подібного ще не було в літературі нашій. Це золоте дно для прийдешніх письменників українських. Так треба оповідати про народ! Так треба співчувати народу", – говорив Пантелеймон Куліш про молоду письменницю з чоловічим псевдонімом Марко Вовчок. А ось перші відгуки про Марка Вовчка Івана Франка:«Ясна зоря нашого українського письменства, що запалила серце українського та неукраїнського читача своїми гуманними, проймаючими до мозку кісток оповіданнями з кріпацького життя України». Такі вищою мірою прихильні й захоплюючі відгуки критики, та ще й в особі найвидатніших її представників, не здобував жоден із тогочасних письменників. 
Орловський край подарував світу найбільших художників слова. Видатні російські письменники Тургенєв і Лєсков, Тютчев і Фет народилися в цих місцях. Тут пройшло дитинство і Марії Вілінської – в майбутньому відомої української і російської письменниці Марка Вовчка.

1.     Опрацюйте статтю підручника 
ст. 293-295
2.Перегляньте відео 

https://ltv2807.blogspot.com/p/blog-page_81.html
Аналіз перекладацької діяльності Марка Вовчка 
Перебуваючи у Парижі  Марко Вовчок познайомилася з відомим французьким письменником, редактором і видавцем П’єром-Жулем Етцелем.   
Це знайомство надихнуло письменницю займатися перекладацькою діяльністю. Повернувшись з Франції, з 1868 по 1876 роки Марко Вовчок перекладає російською мовою твори В. Гюго, Г.К. Андерсена, Ж.Верна.
П.-Ж. Етцель у переписці з письменницею вказав, що її “годилось би увінчати золотою рибкою” за корисну перекладацьку діяльність у його фірмі”. Марко Вовчок переклала такі відомі твори Жуля Верна як “Навколо Місяця”, “Діти капітана Гранта”, “П'ятнадцятирічний капітан”, “20 000 льє під водою”, “Вісімнадцять тисяч верств під водою”, “Навколо світу за 80 днів”. Проте, за переклади казок Г.К. Андерсена російські громадські діячки та перекладачки Надія Стасова та Марія Трубникова звинуватили Марка Вовчка у використанні їхніх, зроблених раніше, перекладів. Суперечка точилася в 1872 році в газеті “С. - Петербургские ведомости” і призвела до створення третейського суду та розгляду ним спільних рис перекладів. На жаль, хоч і переклади Марка Вовчка були на вищому художньому рівні, але висновок суду був не на її користь.
Крім того, письменниця видала серію публіцистичних творів про англійських письменників під назвою “Мрачные картинки”. Марко Вовчок ще часто поверталася до Франції у справах, а тісна співпраця з Етцелем налагоджувала взаємовигідні зв'язки з російськими видавцями.
У 1869 році Марко Вовчок пробує видавати свою газету “Стрела”, проте, дозволу не отримала, через те, що жінка не може займатися видавництвом газети. 

У 1870 році письменниця разом з Семеном Звонарьовим, який був книговидавцем і мав свою книгарню, отримала дозвіл на видання ілюстрованого щомісячного журналу “Переводы лучших иностранных писателей”.
5.  Проблемні питання
-   Чому Марія Вілінська взяла чоловічий псевдонім Марко Вовчок?

-   Чому росіянка за походженням займала чітку проукраїнську громадянську позицію?
Домашнє завдання. 

1.Прочитати твір "Інститутка" Марка Вовчка
2.Заповнити сторінку письменниці

Немає коментарів:

Дописати коментар