Олена Теліга. «Сучасникам».
Моральний заповіт нащадкам
Опрацюйте поданий нижче матеріал, занотувавши основні моменти в зошитах.
Моральний заповіт нащадкам
Опрацюйте поданий нижче матеріал, занотувавши основні моменти в зошитах.
На початку 20-х років поети-емігранти, чия творчість почалася в Празі чи Подєбрадах, презентували «Празьку школу».
«Празька школа» – це не тільки літературне явище, але й чинник пробудження національної свідомості, боротьби за встановлення України.
Етапи існування «Празької школи»
Перший етап
|
Другий етап
|
Третій етап
|
1922 – 1928 рр.
|
1929 – середина 40-х рр.
|
З кінця 40-х рр.
|
Формування творчого «ядра школи».
|
Творче зростання «Празької школи».
Вихід у менші літературні угрупування («Танк», «Варяг»).
Знищення поетів-пражан під час Другої світової війни.
|
Вихід у повоєнний світ тих членів угрупування, які залишилися живими.
Оцінка поетами нових ідеологічних та естетичних реалій.
Відмежування від ідеалів пражан.
|
До "Празької школи " належали Олег Ольжич та Олена Теліга.
Перегляньте відео та прочитайте матеріал, викладений нижче про Олену Телігу.
Запишіть 5 фактів творчості, які запам'ятами про поетесу.
ЦІКАВО!!!
У травні 1919 року батько Олени Теліги їде до Чехії. У травні 1922 він емігрує і мати Олени разом з нею і її братом Сергієм оселилися в м. Тарнові (Польща). Через два місяці вони переїхали до м. Подєбради (Чехія), де батько Олени Теліги викладав в Українській сільськогосподарській академії. У тому ж році Олена отримала атестат про середню освіту і вступила до історико-філологічного відділення Українського педагогічного інституту ім. Михайла Драгоманова у Празі. Тут вона познайомилася зі своїм майбутнім чоловіком Михайлом Телігою, кубанським козаком і колишнім сотником Армії УНР. Вони одружилися 1 серпня 1926. У той же час Чехії вперше публікувалася поезія і праці з літературознавства Олени Теліги.
Восени 1929 Олена Теліга разом з чоловіком переїхали до Варшави, де вже з 1928 жили її батьки. У Варшаві українська поетеса працювала, виступаючи в нічних кабаре або манекенницею, проте потім їй вдалося влаштуватися вчителькою у початкових класах.
У грудні 1939 подружжя Теліг переїхало до Кракова, де Олена Теліга зустріла свого давнього знайомого, відомого діяча української емігрантської культури Олега Ольжича і вступила до Організації українських націоналістів (прихильників А. Мельника), членом правління (Проводу) якого Олег Ольжич і був.
Коли Гітлер напав на СРСР у деяких прихильників ОУН з’являються ілюзії, що німці допоможуть відновити незалежну українську державу, як це було в 1918.
Такого роду помилкові уявлення були і у Олени Теліги. 22 жовтня 1941 разом з однією з «похідних груп» прихильників А. Мельника на машині вона приїжджає до Києва, де організовує Спілку українських письменників, відкриває пункт харчування для своїх соратників, співпрацює з редакцією газети «Українське слово» (редактор Іван Рогач), видає тижневик літератури і мистецтва «Літаври». У своїх статтях висловлює надію, що крах більшовизму допоможе відродженню української культури.
9 лютого 1942 її заарештували. Разом з нею добровільно здався гестапо і її чоловік, який заради цього назвався письменником. На стіні камери вона намалювала тризуб і залишила напис: «Тут сидiла i звiдси йде на розстрiл Олена Телiга». Українська поетеса була розстріляна разом зі своїм чоловіком і колегами (Іван Рогач, Володимир Багазій тощо) у Бабиному Яру 21 лютого 1942.
Спадщина Олени Теліги невелика за обсягом, але вельми значна за своєю сутністю і публіцистичною спрямованістю, характерною для поетів «празької школи». Сьогодні на уроці ми познайомимося з поезією видатної поетеси.
2.Прочитайте поезію "Сучасникам"
«Не треба слів! Хай буде тільки діло!
Його роби – спокійний і суворий,
Не плутай душу у горіння тіла,
Сховай свій біль. Зломи раптовий порив».
Але для мене – у святім союзі:
Душа і тіло, щастя з гострим болем.
Мій біль бринить, зате коли сміюся,
то сміх мій рветься джерелом на волю!
Не лічу слів. Даю без міри ніжність.
А може, в цьому й є моя сміливість:
Палити серце в хуртовині сніжній,
Купати душу у холодній зливі.
Вітрами й сонцем Бог мій шлях намітив,
Та там, де треба, – я тверда й сувора.
О краю мій, моїх ясних привітів
Не діставав від мене жодний ворог
3. Робота над змістом твору
Усно дай відповідь
– Без чого в світі немає щастя?
– Що понад усе потрібно любити в житті?
Художній аналіз поезії
Завдання: склади художній паспорт поезії:
· автор твору;
· тема твору;
· головна думка;
художні образи;
· художні засоби.
4. Прочитайте поезію "Радість"
«Радість»
Ой, не знаю, що то за причина –
Переходжу обережно вулицю,
І весь час до мене радість тулиться,
Як безжурний вітрогон-xлопчина.
До міського руху ми не звикли,
А хлопчина рветься, як метелиця,
Ніби поле перед нами стелиться,
Ніби зникли авта й мотоцикли.
І сама я на ногах не встою,
Пролітаю між людьми похмурими,
Козачка вдаряю попід мурами –
Бо хлопчина не дає спокою!
Визначити головну думку вірша.
5. Прочитати вірш "Пломінний день"
«Пломінний день»
День прозорий мерехтить, мов пломінь,
І душа моя горить сьогодні.
Хочу жити, аж життя не зломить,
Рватись вгору чи летіть в безодню.
Хоч людей довкола так багато,
Та ніхто з них кроку не зупинить,
Якщо кинути в рухливий натовп
Найгостріше слово – Україна.
І тому росте, росте прокляття!
Всі пориви запального квітня
Неможливо в дійсність перелляти,
На землі байдуже-непривітній.
Хочу крикнуть в далечінь безкраю
І когось на допомогу кликать,
Бо душа моя сьогодні грає
І рушає на шляхи великі.
Хай мій клич зірветься у високість
І, мов прапор в сонці, затріпоче,
Хай кружляє, мов невтомний сокіл,
І зриває рідних і охочих!
Все чекаю на гарячий подих, –
Геній людський чи лише випадок, –
Щоб застиглі і покірні води
Забурлили водоспадом.
І коли закрутить непогода
І мене підхопить, мов піщину,
Хай несуть мене бурхливі води
Від пориву до самого чину!
· Які емоції викликав у вас вірш?
· Що вам здалося незрозумілим?
· У чому проявляється патріотизм поетеси? У яких рядках?
КОМЕНТАР . Лірична героїня поезії (яка зливається з образом автора) має глибокі патріотичні почуття. Її найбільша гордість і найбільший біль – Україна. Навколо так багато байдужих людей, і це тривожить, викликає протест. Героїні хочеться розбудити байдужих, відчути «гарячий подих» однодумців і діяти, рушати «на шляхи великі», бурлити «водоспадом», щоб «найгостріше слово – Україна» стало найлагіднішим, наймирнішим.
Домашнє завдання
Виразне читання поезій.
- Прочитати твір Олександра Гавроша «Неймовірні пригоди Івана Сили».
- Сфотографуйте конспект та надішліть на електронну пошту до 24.04
Немає коментарів:
Дописати коментар