7-В,Г література


                   Олена Теліга. «Сучасникам».
            Моральний    заповіт нащадкам



Опрацюйте поданий нижче матеріал, занотувавши основні моменти в зошитах.
На початку 20-х років поети-емігранти, чия творчість почалася в Празі чи Подєбрадах, презентували «Празьку школу». 
    «Празька школа» це не тільки літературне явище, але й чинник пробудження національної свідомості, боротьби за встановлення України.
Етапи  існування «Празької школи»



Перший етап

Другий етап

Третій етап

1922 – 1928 рр.

1929 – середина  40-х рр.

З кінця 40-х рр.

Формування творчого «ядра школи».

Творче зростання «Празької школи».

Вихід у менші літературні угрупування («Танк», «Варяг»).

Знищення поетів-пражан під час Другої світової війни.


Вихід у повоєнний світ тих членів угрупування, які залишилися живими.

Оцінка поетами нових ідеологічних та естетичних реалій.

Відмежування від ідеалів пражан.

       До "Празької школи " належали Олег Ольжич та Олена Теліга.
Перегляньте  відео та прочитайте матеріал, викладений нижче про Олену Телігу. 
Запишіть 5 фактів творчості, які запам'ятами про поетесу.
ЦІКАВО!!!
         У травні 1919 року батько Олени Теліги їде до Чехії. У травні 1922 він емігрує і мати Олени разом з нею і її братом Сергієм оселилися в м. Тарнові (Польща). Через два місяці вони переїхали до м. Подєбради (Чехія), де батько Олени Теліги викладав в Українській сільськогосподарській академії. У тому ж році Олена отримала атестат про середню освіту і вступила до історико-філологічного відділення Українського педагогічного інституту ім. Михайла Драгоманова у Празі. Тут вона познайомилася зі своїм майбутнім чоловіком Михайлом Телігою, кубанським козаком і колишнім сотником Армії УНР. Вони одружилися 1 серпня 1926. У той же час Чехії вперше публікувалася поезія і праці з літературознавства Олени Теліги.
 Восени 1929 Олена Теліга разом з чоловіком переїхали до Варшави, де вже з 1928 жили її батьки. У Варшаві українська поетеса працювала, виступаючи в нічних кабаре або манекенницею, проте потім їй вдалося влаштуватися вчителькою у початкових класах.
   У грудні 1939 подружжя Теліг переїхало до Кракова, де Олена Теліга зустріла свого давнього знайомого, відомого діяча української емігрантської культури Олега Ольжича і вступила до Організації українських націоналістів (прихильників А. Мельника), членом правління (Проводу) якого Олег Ольжич і був.

 Коли Гітлер напав на СРСР у деяких прихильників ОУН з’являються ілюзії, що німці допоможуть відновити незалежну українську державу, як це було в 1918.

 Такого роду помилкові уявлення були і у Олени Теліги. 22 жовтня 1941 разом з однією з «похідних груп» прихильників А. Мельника на машині вона приїжджає до Києва, де організовує Спілку українських письменників, відкриває пункт харчування для своїх соратників, співпрацює з редакцією газети «Українське слово» (редактор Іван Рогач), видає тижневик літератури і мистецтва «Літаври». У своїх статтях висловлює надію, що крах більшовизму допоможе відродженню української культури.
  9 лютого 1942 її заарештували. Разом з нею добровільно здався гестапо і її чоловік, який заради цього назвався письменником. На стіні камери вона намалювала тризуб і залишила напис: «Тут сидiла i звiдси йде на розстрiл Олена Телiга». Українська поетеса була розстріляна разом зі своїм чоловіком і колегами (Іван Рогач, Володимир Багазій тощо) у Бабиному Яру 21 лютого 1942.

   Спадщина Олени Теліги невелика за обсягом, але вельми значна за своєю сутністю і публіцистичною спрямованістю, характерною для поетів «празької школи». Сьогодні на уроці ми познайомимося з поезією видатної  поетеси.

2.Прочитайте поезію "Сучасникам"
«Не треба слів! Хай буде тільки діло!
Його роби – спокійний і суворий,
Не плутай душу у горіння тіла,
Сховай свій біль. Зломи раптовий порив».
Але для мене – у святім союзі:
Душа і тіло, щастя з гострим болем.
Мій біль бринить, зате коли сміюся,
то сміх мій рветься джерелом на волю!
Не лічу слів. Даю без міри ніжність.
А може, в цьому й є моя сміливість:
Палити серце в хуртовині сніжній,
Купати душу у холодній зливі.
Вітрами й сонцем Бог мій шлях намітив,
Та там, де треба, – я тверда й сувора.
О краю мій, моїх ясних привітів
Не діставав від мене жодний ворог

3. Робота над змістом твору
             Усно дай відповідь
                            –   Без чого в світі немає щастя?
                            –   Що понад усе потрібно любити в житті?
               Художній аналіз поезії
                          Завдання: склади художній паспорт поезії:
·      автор твору;
·      тема твору;
·      головна думка;
      художні образи;
·      художні засоби.


4. Прочитайте поезію "Радість"
«Радість» 
Ой, не знаю, що то за причина –
Переходжу обережно вулицю,
І весь час до мене радість тулиться,
Як безжурний вітрогон-xлопчина.
До міського руху ми не звикли,
А хлопчина рветься, як метелиця,
Ніби поле перед нами стелиться,
Ніби зникли авта й мотоцикли.
І сама я на ногах не встою,
Пролітаю між людьми похмурими,
Козачка вдаряю попід мурами –
Бо хлопчина не дає спокою!
Визначити головну думку вірша.
5. Прочитати вірш "Пломінний день"
«Пломінний день»
День прозорий мерехтить, мов пломінь,
І душа моя горить сьогодні.
Хочу жити, аж життя не зломить,
Рватись вгору чи летіть в безодню.
Хоч людей довкола так багато,
Та ніхто з них кроку не зупинить,
Якщо кинути в рухливий натовп
Найгостріше слово – Україна.
І тому росте, росте прокляття!
Всі пориви запального квітня
Неможливо в дійсність перелляти,
На землі байдуже-непривітній.
Хочу крикнуть в далечінь безкраю
І когось на допомогу кликать,
Бо душа моя сьогодні грає
І рушає на шляхи великі.
Хай мій клич зірветься у високість
І, мов прапор в сонці, затріпоче,
Хай кружляє, мов невтомний сокіл,
І зриває рідних і охочих!
Все чекаю на гарячий подих, –
Геній людський чи лише випадок, –
Щоб застиглі і покірні води
Забурлили водоспадом.
І коли закрутить непогода
І мене підхопить, мов піщину,
Хай несуть мене бурхливі води
Від пориву до самого чину!
·        Які емоції викликав у вас вірш?
·        Що вам здалося незрозумілим?
·        У чому проявляється патріотизм поетеси? У яких рядках?
КОМЕНТАР . Лірична героїня поезії (яка зливається з образом автора) має глибокі патріотичні почуття. Її найбільша гордість і найбільший біль – Україна. Навколо так багато байдужих людей, і це тривожить, викликає протест. Героїні хочеться розбудити  байдужих, відчути «гарячий подих» однодумців і діяти, рушати «на шляхи великі», бурлити «водоспадом», щоб «найгостріше слово – Україна» стало найлагіднішим, наймирнішим.
 Домашнє завдання
Виразне читання поезій.
  • Прочитати твір Олександра Гавроша «Неймовірні пригоди Івана Сили». 
  • Сфотографуйте конспект та надішліть на електронну пошту до 24.04

Немає коментарів:

Дописати коментар