7.04.5-Д літ.

Оповідання «Лось» Є. Гуцала. Співчуття, милосердя − шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань
Вікторина «Спостережливий читач»
 Запишіть у зошит «НІ» — якщо твердження неправильне, та «Так» — якщо твердження правильне.
1. Роги лося нагадували осінній кущ, із якого обнесло листя.
2. Лось хотів повернутись на свою батьківщину, у тайгу.
3. До річки він прийшов, щоб збити вовків зі сліду.
4. Лось не передбачив, що лід на річці затонкий для нього.
5. Хлопчаки приїхали до лісу по хмиз.
6. Брати покликали дядька на допомогу.
7. Лось злякався хлопчаків.
8. Жодному з братів не вірилося, що такий великий Лось міг втопитись.
9. Шпичак не почав стріляти в Лося на очах у дітей.
10.
  Дядько пропонував братам поділити здобич.
11.
  Мисливець знав, що Лось був мешканцем заповідника.
12.
  У фіналі оповідання Шпичак щиро каявся у всьому, що наробив.
Характеристика дійових осіб твору 
Дійовими особами твору є:

- Лось (головний персонаж);
-брати-підберезовики,
-дядько Шпичак (другорядні персонажі). 
Прочитайте цитати до головного героя
Випишіть художні засоби.
Напиклад:"великий звір" , "широкі груди","осінній, низькорослий кущ"-епітет.
"легко здималися" -метафора, "
«Це був великий звір з широкими грудьми, які легко здималися од дихання. Його роги нагадували осінній низькорослий кущ, з якого обнесло листя»;
 -«Він був старий і бувалий самець»;
- «Неквапно попрямував до тієї галявини, на якій любив найчастіше бувати... в ній, прилігши, лось міг сховатися до половини»;
- «…опустив голову, принюхуючись до ополонки, далі, з витягнутою шиєю, ступив ще трохи, ось-ось маючи торкнутися губами до осклілого блакитного шумовиння, ніздрі затремтіли в передчутті холодної води»;
- «...Намагався поводитися обачно... сили поступово покидали його; він поводився смирно»;
- «...він виявився дужий і життєлюбний...»;
- «Він пробуватиме безперервно, доти, доки дихатиме»;
-«Він  не боявся людей».

-  Перечитайте цитати до характеристики підберезників
«Обидва плечисті, обидва з широкими, лагідними лицями, і схожі один на одного так, як маленький гриб-підберезник схожий на свого більшого сусіда»;

- «Вони охопили зором ріку, і їхні лиця ще більше пом'якшали од навколишнього простору...»;
-  «Але старший брат був розсудливий та відважний, і сокира в його руках не закуняла. Узявся рубати лід, прокладаючи хід до берега, а молодший тупцяв біля нього і, не знаючи, чим допомогти, тільки зітхав та нетерпляче бив себе долонями по стегнах та по боках»;
- «Озиралися, намагаючись побачити мисливця, проте не запримітили і, набравши в груди гіркого повітря, чимдуху погнали туди, де лежав лось»;
- «Менший підберезник одвернувся, приховуючи сльози. Старший брат узяв його за руку й, не кажучи більше ні слова, повів до саней».
- «Діти нічого не сказали — вони ніяк не могли відірвати очей од лося, який ні разу й не поворухнувся, хоча вони й чекали на це».




Перечитайте цитати до характеристики дядька Шпичака
«Вони й не помітили, як підійшов до них рідний дядько Шпичак. Кругленький, як підпалок, з підпалкуватим, добре випеченим обличчям, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях, в яких тонув мало не по пояс, дядько зупинився поряд із дітьми»;
- «Мабуть, також був здивований, що оцей могутній звір лежить на землі. Дядько тримав у руці рушницю, але з таким виглядом, ніби збирався від когось захищатись. На губах у нього запеклась біла смага,— мабуть, од якогось раптового, скороми-нущого переживання»;
- «Шпичак, обійшов навколо вбитого звіра й носаком ткнув між роги»;
-  «Ану замовчіть мені,— ще дужче розгнівався дядько,— бо дістанеться вам од мене й од батька вашого! Будете розумні, то матимете й собі м'яса, не скривджу»;
-  «...треба думати про те, щоб якось його заховати, замівши сліди, бо діти таки подалися в заповідник, щоб заявити охороні,— в цьому не сумнівався»;
- «Тепер дивився на звіра й хотів вірити, що лось оживе. Так, як ще недавно дітям, йому дуже кортіло, щоб лось підвів голову, звівся на стрункі міцні ноги і неквапно побіг до лісу, як іще недавно біг, поки дорогу йому не перетнула куля».
 - «Шпичак давно вистежував того лося,— він помітив його одночасно з дітьми і, присівши у виямку, тільки посміювався, коли взялися визволяти його з ополонки. Не вірив, що то їм вдасться, він думав, що лось таки знесилиться і його раніше чи пізніше затягне під лід»;
Отже, людина може творити добро, але на жаль, і зло творить людина:
Детективна гра «Лісовий лабіринт»

Запишіть у зошит відповідь за описом місцевості, де знаходяться персонажі:
1.  «Навкруги кущі й дерева, бачу ялинник, за ним, трохи подалі — байрак, і все це оточено березами та іншими деревами. Де ж це я?»
2.
  «Зараз я на відкритій місцині, тут багато трухлявих пеньків, не квітів не трав не має, бо ще не сезон. Ну що, зрозуміли, де я?
3.
  «Я там, де ходити почали не так давно. Запахів вовка, лиса, або людини тут немає. Лише подекуди — ямки од заячих ніг. Вгадали, де я?»
4.
  «Тут прохолодно, багато льоду і якось неспокійно. В мене погані передчуття, тому швидше скажіть мені — де я?» 
Творити добро – це праця!!!!

На завершення, виконайте тест!778373 join.naurok.ua
Я дякую сьогодні всім вам за урок!


Немає коментарів:

Дописати коментар