5-Д література 15.05.2020

Завдання на 15.05.2020

Самостійна робота за повістю Миколи Вінграновського "Сіроманець"
Тест діє до 17.05 831235

Завдання на 12.05.2020
Тема. Микола Вінграновський. Повість « Сіроманець»
1.Виконай тест
421830
2. Дайте відповіді на запитання с. 245.
Усно 1,2,4,5,6.
3. Письмово у зошит 3,7(коротко),8,9,10


Завдання на 08.05.2020

Тема. Микола Вінграновський. Повість « Сіроманець»

Ця казка на білих лапах
Іде уночі по дорозі,
І місяць тече по хатах,
І в казки на віях сльози.
 
Микола Вінграновський

Хід уроку
І. Організація уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Усно .Інтерактивна гра «Я вважаю...»
   Який цей єдиний світ у твоєму розумінні?
   Які твердження вважаєш найправдивішими?
     -    людина — підкорювач і завойовник природи;
-         людина рівновелика природі,
-          людина — частина природи,
-          люди­на — дитя природи;
-          людина — дослідник і відкривач природи?
   -  Що означає: жити в гармонії з природою?
   - Чи погоджуєшся з тим, що, приручивши тварину, треба нести за неї відповідальність?
 - Чи справив твір, що ти читав удома, на тебе враження? Чому?
 - Хто є автором прочитаної повісті? ( М.С. Вінграновський)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
У доробку М.Вінграновського є й низка високо­художніх повістей - «Сіроманець», «Первінка», «У глибині дощів», оповідань про дітей, прозових творів, присвячених сьогоденню, творів історич­них - передусім роман «Наливайко». Прикмет­ними ознаками прози Миколи Вінграновського є поетичність, емоційність, асоціативність.
Отже, на сьогоднішньому уроці ми розглянемо повість «Сіроманець», навчимося її аналізувати.
 « Літературний консультант»
Пригадайте теоретичні відомості 
- Що таке оповідання? ( Прозовий твір малого обсягу з динамічним розвитком сюжету).
- Що таке повість? (Прозовий жанр описово - оповідного типу, в якому життя подається у вигляді ряду епізодів з життя героя).

2. Дочитати текст.
Робота за текстом (усно)
- Як звали вовка? (Сіроманець)
- Як змальовано сіроманче  життя? (...водив зграю, молоді вовки мріяли пройти бойову вовчу тактику, снився молодим вовчицям.)
- За що проклинали його конюхи і пастухи? (...є один кінь з передсмертним кривавим хрипом падав на траву...)
- Чому вовк ставав на великий піст? (..., щоб вря­тувати зграю.)
- Як ви розумієте «...бурхлива темнота зацарю­вала в його очах...» (Він осліп.)
Чому щоночі снився єдиний сон: срібні очі постріляних вовченят, постріляні вовчиці з білими зубами, снився собі сам, втікаючи лісом по білій воді? (Сталося щось страшне, письменник хоче під­готувати нас до того, що сталася трагедія.)
- Хто такий Василь Чепіжний? (Людина, яка по­ставила за мету вбити Сіроманця, бо він з'їв його козу та вівцю.)
-А насправді хто з'їв вівцю? (Дядько Побігайло)
- Зачитайте уривок, як Сіроманець «посміявся» над Чепіжним.
- Перекажіть епізод, у якому Чепіжний розпо­відає мисливцям про вовка.
- Чому Чепіжний розповідає про вовка як про лю­дину? (Тому що він безсилий перед старим вовком.)
- Зачитати в особах розмову Сашка з батьком. Як можна охарактеризувати маленького хлоп­чика? (Любов до природи, тварини, хлопчик може скласти думку про вчинки людей, впевнений у тому, що шкоди більше від людей, ніж вовка.)
- Розкажіть про першу зустріч Сашка з вовком. (Сашко задерев'янів, Сіроманець тим часом обню­хав його з ніг до голови, лизнув на куртці ґудзики і ліг на листя, потягнувся до нього мордою і ще раз лизнув Сашкове коліно.)
- Як хлопчик назвав вовка? (...так от ти який лизунчик...)
- Розкажіть про дружбу Сіроманця і хлопчика.
- Як ви гадаєте, чи вплинула Надія Петрівна на учня? (...треба оберігати не тільки воду, пові­тря і ліс, але й звірів...)
-Чому Сіроманець прибився до військового по­лігону? (Вовк залишився без їжі.)
-Хто знайшов непритомного вовка? (Капітан Пе­тро Лях)
- Розкажіть, як Сіроманець врятував Андрійка.
- Як ви розумієте «...вологими ногами Сірома­нець покрадьки зачав виходити в степ і там непорушно сидіти, щось бентежило його вовчу душу, кликало її на ноги…»?
- Чи вразило вас те, що Сашко відводить до міс­та вовка, щоб його зробили зрячим?
- Чому Сіроманець прийшов у Сашкове село? (Помирати)
- Зачитати останній уривок, ваші враження.

   Мої  враження  від  повісті   «Сіроманець» М. Вінграновського.
Літературний диктант
(Пройдіть літературний диктант за посиланням)
 Інтерактивна вправа «Науковий консультант»)
Ознайомтеся про життя вовків у природі.

Вовк, вовк звичайний (Canis lupus L.) - хижий ссавець з роду пес (Canis) родини псових (Canidae), що добуває їжу самостійно активним пошуком та переслідуванням жертв. Повсюди основу харчування вовків складають копитні тварини: в тундрі - дикі та свійські північні олені; в лісовій зоні - лосі, сарни, дикі свині, свійські вівці, корови, коні; в степу та пустелі - антилопи різних видів та вівці; в горах - дикі та свійські кози. Також відомий як сірий вовк, сірко, або дикий собака або дикий пес.

Вовк відрізняється великою екологічною пластичністю. Він живе в найрізноманітніших ландшафтах, віддаючи перевагу відкритому степу, напівпустелі, тундрі, лісостепу, і за можливості уникаючи суцільних лісових масивів. Причиною того є достаток корму, насамперед наявність диких та свійських копитних тварин, а також умови полювання на них, особливо взимку, коли на розподіл та чисельність хижака рішучій вплив завдає висота снігового покриву.
Вовки активні переважно в нічні години, але іноді їх можна зустріти і вдень. Про свою присутність вони дають знати голосним виттям, що дуже відрізняється за своїм характером у дорослих самців, вовчиць та молодих, а також залежно від ситуації. Справа в тому, що за допомогою різного роду завивань вовки обмінюються інформацією про наявність здобичі, появу інших вовків на території зграї, появу людей та інші важливі події. Вовки мають також досить розвинуту міміку — вирази їхньої морди, пози та положення хвоста можуть бути вельми різноманітними, що віддзеркалює емоційний стан тварин та має першорядне значення для встановлення контактів між особинами або, навпаки, запобігання сутичок. Із аналізаторів у вовків найрозвиненішим є слух, дещо слабкішими — зір та нюх. Добре розвинена вища нервова діяльність сполучається у вовків з силою, спритністю, невтомністю, швидкістю бігу та іншими фізичними даними, що значно підвищують шанси цього хижака у боротьбі за виживання. Він без видимих зусиль може нести в зубах вівцю, тримаючи її перед собою або закинувши за спину. При необхідності вовк розвиває швидкість до 55—60 кілометрів на годину, здатний здійснювати переходи до 60—80 км за ніч, а в середньому за добу (в лісовій зоні) проходити понад 20 км
 Порівняльна робота
Порівняйте Сіроманця та пересічного вовка у природі. (запиши у табличку)

Запишіть у зошит тему та основну думку твору
Тема повісті: розповідь про життя Сіроманця.
Основна думка: не бути байдужими до тварин, повага до хлопчика, який переймався долею тва­рини.
Пройдіть тест за посиланням
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc62Nb29FQVahZKDVKIyItctsBcQ2f26b64l2CgFfWUCJW1Rw/viewform?usp=sf_link

 Домашнє завдання
1) Виразне читання і переказ епізодів, що найбільше запам'яталися.
2)Намалювати малюнки до повісті.


Немає коментарів:

Дописати коментар