16.09.2020

 
























Домашнє завдання: виконати вправу 77









Завдання на 18.09.2020

Тема. Групи слів за їх походженням: власне українські та запозичені

           (іншомовного походження) слова

Мета: ознайомитися із групами слів за їх походженням: із словами іншомовного походження та власне українською лексикою; формувати вміння визначати групи слів за їх походженням, правильно вживати їх у мовленні; удосконалювати вміння добирати українські відповідники до слів

запозичених з інших мов; розвивати мислення, мовлення; збагачувати

словниковий запас шестикласників; виховувати бережливе ставлення до

природи рідного краю.

Очікувані результати: після уроку вміти  розповідати про групи слів за  походженням, самостійно визначати власне українські слова й запозичені,

працювати із тлумачним словником та словником іншомовних слів;

висловлюватися про значення засвоєних знань про власне українські слова та іншомовні для вдосконалення комунікативних навичок.

Обладнання: підручник, тлумачний словник, словник  іншомовних слів,

мультимедійні засоби навчання.

Тип уроку: засвоєння нових знань

 

Перебіг уроку

I.      Організаційний момент

                                II.   Актуалізація опорних знань

                           1. Бесіда за запитаннями.

- Що вивчає Лексикологія?

- Які є слова за значенням?

Звідки у мові беруться слова?

                             2. Оголошення теми, мети уроку

Тема. Групи слів за їх походженням: власне українські та запозичені

           (іншомовного походження) слова

III.           Сприйняття й засвоєння нового навчального матеріалу

     1. Опрацюйте за схемами матеріал

Ø    За походженням слова української мови поділяються на дві групи.

 


        

 


 

  Запозичені чужомовні слова поповнюють словниковий запас будь-якої мови. Мова збагачується, по-перше, тому, такі запозичення збільшують кількість наявних у ній слів, а по-друге, від запозичених слів утворюються інші слова, наприклад: гуманістичний (від гуманізм), періодичний (від період).

Ø    Слова, що вживаються в багатьох мовах в одному значенні, називаються інтернаціоналізмами.

Ø    Іншомовними (за небагатьма винятками) є слова, у яких:

 а) на початку виступає а, е, а також (з винятками) і: апельсин, альтанка, електрика, етикетка, ідея, інтерес;

 б) у складі слова є ф: фабрика, дельфін, суфікс;

 в) збігаються голосні: океан, радіо, поет;

 г) є важкі для вимови збіги приголосних: пункт, тембр, інструмент,

трамвай, бутерброд;

 д) корені багатоскладові: вітамін, коридор, арифметика, консультація.

 

 2. Робота з підручником

 Опрацювання теоретичного матеріалу підручника: ст.26-27 -- ВПР82(усно), ст.28 -- таблицю опрацювати.

 

 

 

 3. Робота зі словником

Ø    Користуючись словником іншомовних слів, з’ясувати походження і лексичне значення поданих слів. 

Логіка (з гр.) — ... . Ода (з гр.) — ... . Фортуна (з лат.) — ... . Імперія (з лат.) — ... . Бархан (тюркського походження) — ... . Азимут (арабського походження) — ... . Шахта (іранського походження) — ... . Маклер (з пол.) — ... Експропріація (з франц.) — ... . Дисонанс (з франц.) — ... . Фетр (з франц.) — ... . 

 

 

IV.           Закріплення вивченого матеріалу

1. Пояснювальна робота (ст. 28, впр.87 -- усно)

Ø    Прочитайте. Визначте вжитті в реченнях власне українські слова. Поясніть лексичне значення цих слів, за потреби звернувшись до тлумачного словника.

      2. Гра "Хто більше?"

Ø    Клас поділяється на дві команди. Завдання: продовжити ряди слів, які б починалися названими грецькими та латинськими елементами.

Аеро (повітря) - аеровокзал, аерозоль…

Біо (гр. "життя") - біологія, біомаса…

Інтер (лат. "перебування поміж") - інтервал, інтернаціональний…

Теле (гр.. "далеко") - телевізор, телеграф…

3. Рухлива вправа

Ø    Якщо слово власне українське, то зааплодуйте, якщо іншомовного походження, то присядьте.

Автобус, стежка, бокс, джерело, ескалатор, кирпатий,  лідер, вариво,  відстань, менеджер, рідкісний, пікнік, гай, спорт, тролейбус, боцман, мрія, композитор.

     4. «Мить творчості»

Ø   Подані синонімічні ряди завершити власне українськими словами.

      1. Здібності, обдарування, талант (хист).

      2. Забаганка, вигадка, дивацтво (примха).

      3. Завчасу, загодя, наперед (заздалегідь).

      4. Небесний, ясно-синій, волошковий (блакитний).

      5. Стерегти, охороняти, чатувати, стежити (пильнувати).

 

V.   Підсумки уроку

1. Гра «Продовжте речення»

®               Сьогодні на уроці я дізналася(дізнався)..

®               Сьогодні на уроці мені сподобалось…

®               Сьогодні на уроці мені не сподобалось…

®               Найбільше запам’яталось…

Ø    Що ви візьмете з собою у скриньку «Знань», а що покладете до мішечка «Непотрібних речей»?                                 

2. Оцінювання учнів             

VI.           Домашнє завдання    

1. Опрацювати теоретичний матеріал на ст. 26,  


Немає коментарів:

Дописати коментар