10-А

  1.                                  Завдання на 18.09.2020

Тема. Групи слів за їх походженням: власне українські та запозичені

           (іншомовного походження) слова

Мета: ознайомитися із групами слів за їх походженням: із словами іншомовного походження та власне українською лексикою; формувати вміння визначати групи слів за їх походженням, правильно вживати їх у мовленні; удосконалювати вміння добирати українські відповідники до слів

запозичених з інших мов; розвивати мислення, мовлення; збагачувати

словниковий запас шестикласників; виховувати бережливе ставлення до

природи рідного краю.

Очікувані результати: після уроку вміти  розповідати про групи слів за  походженням, самостійно визначати власне українські слова й запозичені,

працювати із тлумачним словником та словником іншомовних слів;

висловлюватися про значення засвоєних знань про власне українські слова та іншомовні для вдосконалення комунікативних навичок.

Обладнання: підручник, тлумачний словник, словник  іншомовних слів,

мультимедійні засоби навчання.

Тип уроку: засвоєння нових знань

 

Перебіг уроку

I.      Організаційний момент

                                II.   Актуалізація опорних знань

А чи знаєте ви, що!!!!


                           1. Бесіда за запитаннями.

- Що вивчає Лексикологія?

- Які є слова за значенням?

Звідки у мові беруться слова?

                             2. Оголошення теми, мети уроку

Тема. Групи слів за їх походженням: власне українські та запозичені

           (іншомовного походження) слова

III.           Сприйняття й засвоєння нового навчального матеріалу

     1. Опрацюйте за схемами матеріал

Ø    За походженням слова української мови поділяються на дві групи.

        


 


 

  Запозичені чужомовні слова поповнюють словниковий запас будь-якої мови. Мова збагачується, по-перше, тому, такі запозичення збільшують кількість наявних у ній слів, а по-друге, від запозичених слів утворюються інші слова, наприклад: гуманістичний (від гуманізм), періодичний (від період).

Ø    Слова, що вживаються в багатьох мовах в одному значенні, називаються інтернаціоналізмами.

Ø    Іншомовними (за небагатьма винятками) є слова, у яких:

 а) на початку виступає а, е, а також (з винятками) і: апельсин, альтанка, електрика, етикетка, ідея, інтерес;

 б) у складі слова є ф: фабрика, дельфін, суфікс;

 в) збігаються голосні: океан, радіо, поет;

 г) є важкі для вимови збіги приголосних: пункт, тембр, інструмент,

трамвай, бутерброд;

 д) корені багатоскладові: вітамін, коридор, арифметика, консультація.

 2. Робота із сайтом (клікни на текст)

 3. Робота зі словником

Ø    Користуючись словником іншомовних слів, з’ясувати походження і лексичне значення поданих слів. 

Логіка (з гр.) — ... . Ода (з гр.) — ... . Фортуна (з лат.) — ... . Імперія (з лат.) — ... . Бархан (тюркського походження) — ... . Азимут (арабського походження) — ... . Шахта (іранського походження) — ... . Маклер (з пол.) — ... Експропріація (з франц.) — ... . Дисонанс (з франц.) — ... . Фетр (з франц.) — ... . 

 

 

IV.           Закріплення вивченого матеріалу

1. Пояснювальна робота (ст. 28, впр.87 -- усно)

Ø    Прочитайте. Визначте вжитті в реченнях власне українські слова. Поясніть лексичне значення цих слів, за потреби звернувшись до тлумачного словника.

      2. Гра "Хто більше?"

Ø    Клас поділяється на дві команди. Завдання: продовжити ряди слів, які б починалися названими грецькими та латинськими елементами.

Аеро (повітря) - аеровокзал, аерозоль…

Біо (гр. "життя") - біологія, біомаса…

Інтер (лат. "перебування поміж") - інтервал, інтернаціональний…

Теле (гр.. "далеко") - телевізор, телеграф…

3. Рухлива вправа

Ø    Якщо слово власне українське, то зааплодуйте, якщо іншомовного походження, то присядьте.

Автобус, стежка, бокс, джерело, ескалатор, кирпатий,  лідер, вариво,  відстань, менеджер, рідкісний, пікнік, гай, спорт, тролейбус, боцман, мрія, композитор.

     4. «Мить творчості»

Ø   Подані синонімічні ряди завершити власне українськими словами.

      1. Здібності, обдарування, талант (хист).

      2. Забаганка, вигадка, дивацтво (примха).

      3. Завчасу, загодя, наперед (заздалегідь).

      4. Небесний, ясно-синій, волошковий (блакитний).

      5. Стерегти, охороняти, чатувати, стежити (пильнувати).

 

V.   Підсумки уроку

1. Гра «Продовжте речення»

®               Сьогодні на уроці я дізналася(дізнався)..

®               Сьогодні на уроці мені сподобалось…

®               Сьогодні на уроці мені не сподобалось…

®               Найбільше запам’яталось…

Ø    Що ви візьмете з собою у скриньку «Знань», а що покладете до мішечка «Непотрібних речей»?                                 

2. Оцінювання учнів             

VI.           Домашнє завдання    

1. Опрацювати теоретичний матеріал на ст. 26,  

ТЕМА:  ЛЕКСИЧНІ  ТА  ФРАЗЕОЛОГІЧНІ  СИНОНІМИ, АНТОНІМИ .  СИНОНІМІЧНЕ БАГАТСТВО УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Мета: поглибити та розширити знання учнів про лексичні й фразеологічні синоніми, антоніми, формувати вміння аналізувати синоніми та творчо використовувати у власному мовленні; розвивати гнучкість і доцільність у використанні мовних засобів; виховувати культуру мовлення учнів.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.

                                                       ХІД  УРОКУ

І. Організація класу

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Ознайомлення учнів з темою і завданнями уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань і навичок

Фронтальна бесіда

1. Що називається синонімами? Наведіть приклади.

2. Яка їх роль у мові?

3. Чи часто ви користуєтесь словником синонімів?

Прочитайте речення.

1.      Вишукане поводження , стильний одяг, милосердя, аристократизм – ознаки чоловіків і жінок, яких бачимо на світлинах.

2.      Витончені манери, модне вбрання, співчутливість, шляхетність – прикмети панів і панянок, яких споглядаємо на фотографіях.

-          Чи відрізняються речення за змістом?

-          Чи можна сказати, що синоніми в обох реченнях абсолютно тотожні?

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

Лінгвістичне спостереження

·         Запишіть речення. Підкресліть синоніми і поясніть їх значення.

1. Наче зачарований велетень, стояв ліс (Панас Мирний). 2. Під гаєм в’ється річенька

 (Л. Глібов). 3. По діброві вітер виє (Т. Шевченко). 4. Ой піду я в бір темненький (Леся Українка). 5. Могутнім спокоєм дихає праліс.

V. Закріплення нового матеріалу

Тренувальні вправи

1.      В далечині туманній, темній, димній злилися низина і вишина (Є. Маланюк). 2. На обличчі лежав вираз безнадії й розпачу ( В. Собко). 3. Занедужала перше мати: таки вже старенька була; похиріла неділь зо дві, та й переставилася ( Марко Вовчок). 4. Ніч коротка – довга розлука, що ж мені суджено – щастя чи мука? (Леся Українка).

-          Знайдіть синоніми й антоніми.

-          Визначте, які з них контекстуальні.

2.      Творче завдання

До кожного з іменників підберіть по кілька відповідних синонімів, поданих у довідці, і запишіть їх у вигляді 12 синонімічних груп.

Область.  Яр. Бій. Болото.  Палиця.  Гілка. Глибина.  Бідолаха.  Нероба.  Голяр.  Верткість.  Огорожа.                                   

Довідка. Яруга. Глибочінь. Баталія. Край. Зона. Байрак. Віти.. Перукар. Балка. Битва. Дручечок. Ломака. Гультяй. Паркан. Бідаха. Ледар. Вітка.  Ограда. Вертлявість. Глибинь. Бідар. Ковінька. Неборак. Сіромаха. Бідняк. Гультіпака. Трясовина. Цирульник. Тин. В’юнкість. Драговина.

Робота біля дошки

·         Спишіть речення, підкресліть синоніми до слова хуртовина (сильний вітер зі снігом). Чим відрізняються ці синоніми — значенням чи емоційним забарвленням?

1. Як не любити зими сніжно-синьої на Україні моїй, саду старого в пухнастому інеї, сивих, веселих завій (М. Рильський). 2. Реве, свище завірюха (Т. Шевченко). 3. Заметіль замела шляхи (І. Нечуй-Левицький). 4. Метелиця засипала землю снігом (І. Нечуй-Левицький). 5. Пурга розгулялася (І. Нечуй-Левицький). 6. Хурделиця плела навколо холодні сіті (М. Стельмах).

Культура мовлення 

Запам`ятайте, як правильно наголошувати слова.

Донька, дочка, дрова, жалюзі, заробіток.

Перегляд експрес – уроку «Паперовий стакан чи паперова склянка?»




-          Перекажіть

Тести

1.      Синонімічним є ряд слів

А курйозний, смішний, комічний, кумедний

Б  крикливий, галасливий, горластий, голосовий

В  красномовний, золотоустий, говіркий, пишномовний

Г  короткочасний, скороминущий, нетривалий, миттєвий

2.      Синонімічним є ряд слів

А  засмоктуватися, грузнути, застрягати, стругати

Б гостинний, хлібосольний, привітний, щирий

В  волохатий, кошлатий, ворсистий, хутряний

Г  гідність, честь, достойність, чесність

3.      Антоніми подано в рядку

А  помисливий – легковажний

Б  схарапуджений – бадьорий

В  опецькуватий – лагідний

Г  знавіснілий – спокійний

4.      Контекстуальним антонімом до слова небо може бути

А  гора

Б  море

В  хмара

Г  земля

5.      Установіть відповідність

Слово                                                                                    Синонім

1   огрядний                                                                          А  широкоплечий

2  кремезний                                                                          Б  неповороткий

3 вайлуватий                                                                         В тендітний

4 чепурний                                                                             Г  опасистий

Д охайний

6.      Установіть відповідність

Слово                                                                                      Антонім

1  млявий                                                                              А  запопадливий

2 мінливий                                                                            Б  бадьорий

3 буденний                                                                             В казковий

4  упереджений                                                                     Г зверхній

Д  стійкий

VІ. Систематизація та узагальнення засвоєного матеріалу

1. Які слова називаються синонімами?

2. Які слова називаються антонімами?

4. Яку стилістичну роль відіграють синоніми?


 


Немає коментарів:

Дописати коментар