10,04 9-А

 Завдання на 9.04.
Тема. Біблійні мотиви у творчості Т.Г.Шевченка.  Цикл «Давидові псалми»

1. Опрацювати поданий нижче матеріал, законспектувавши в робочих зошитах основні моменти

Мабуть, жодного поетичного рядка, жодного кроку в житті Шевченко не ступив без Бога. З Богом у душі – долав сумніви, з Богом у серці боровся, до Нього взивав, волав, пролинав ворогів,грозився «душу погубити» за справедливість, за Україну,за свій народ. Біблія – це альфа і омега його творчої сутності, духовної основи його творчих шукань. Не раз Шевченко у своїх творах висловлює  бажання жити за Божими законами, у щирій молитві звертається до Всевишнього:
                            Подай же нам, всещедрий Боже!

                            Отак цвісти, отак рости...
У багатьох творах Т. Шевченко звертається до Бога, апелює до нього.
1.Шевченко раз у раз у своїх творах згадує Христа, Марію, пророків, біблійних персонажів. 7 поем, в основі яких лежать біблійні сюжети («Марія», «Кавказ», «Неофіти»)
2.Шевченко переспівав 10 псалмів, написав кілька подражаній, 143 твори, у яких згадано Бога, 25 разів у «Кобзарі» згадано Матір Божу.
3. 600 разів у «Кобзарі» вжито слово Бог, у тому числі Ісус Христос та Господь.
4.У 150 творах поет вживає вислови «молитися», «Бога благати».
5. У 27 творах наявні довгі поетичні молитви (у деяких по кілька молитов)

 Духовна лірика Тараса Григоровича багата на жанри: послання, переспіви, «подражанія», молитви. Шевченко, хоч і бере за основу біблійні тексти, але виявляє творчу свободу, крізь релігійні символи осмислює життя України, свого народу, а то й власну долю. Про це свідчать його вірші.
Цикл  "Псалми Давидові”
Відомості з теорії літератури 
 Псалом — жанр духовної лірики, релігійна пісня, молитва, у якій висловлено різні релігійні почуття. Найбільше зібрання псалмів – книга Псалтир
Псалтир з давньоєврейської мови перекладається як «книга хвали». У Старому Заповіті 151 псалом. Псалтир називають книгою Давидових псалмів, однак йому належить лише більша частина вміщених у книзі пісень.
Давид — один з найвідоміших персонажів Біблії, другий цар давнього Ізраїлю, правнук Боаза та Рут. Давид був наймолодшим з вісьмох синів Єссея, народився у місті Вифлеємі бл. 1035 року до н. е. Увійшов у історію як Цар, автор псалмів. Царював 40 років (близько 1004 — 965 до н. е.): сім років і шість місяців був царем Юдеї (зі столицею в Хевроні), потім — царем об'єднаного царства Ізраїлю та Юдеї (зі столицею в Єрусалимі). Образ Давида є образом ідеального володаря, з роду якого (по чоловічій лінії), згідно з біблійним пророцтвам, вийде Месія, що повинно здійснитися згідно з єврейською традицією, і вже здійснилося, згідно з християнським Новим Завітом, де докладно описано походження Месії — Ісуса Христа від царя Давида.

Давид:
·     Пастух з Вифлеєма;
   Переможець богатиря Голіафа;
   Царський зброєносець;
   Чудовий поет;
   Цар Ізраїльсько-Іудейської держави (1012 – 972 р.до н.е.);
   Чоловік красуні Вірсавії;
   Батько Соломона
Історія написання псалмів Давидових Шевченком:  («Давидові псалми» створені 19 грудня 1845 р. у В’юнищах-селі Переяславського повіту Полтавської губернії, де письменник жив у Степана Никифоровича Самойлова. Цей цикл є першим з біблійних переспівів Шевченка, який він  вписав у рукописну книгу «Три літа» Десять псалмів у переспіві Шевченка — це ніби невеличкий Псалтир, що обіймає все багатство й розмаїття Книги псалмів».
Переспів — а) Вид перекладу: вільне передання художніх творів засобами іншої мови або ж вірш, написаний за мотивами іншого твору. б) Повторення давно написаного, відомого, набридлого.
Художня інтерпретація поетом псалмів Давидових: (Із псалмів Давидових Тарас Григорович взяв 10— ті, в яких деякі мотиви, образи, твердження були співзвучні з його суспільними переконаннями. Беручи з псалмів окремі деталі й вислови, додав свої, необхідні для повного вираження власних думок і настроїв. Шевченкові переспіви мають віршову форму, а псалми Давида писані ритмічною прозою).
2 Прослухати псалом №1

Робота з текстом-оригіналом і переспівом   
 Псалом № 1
1 псалом (переспів)

Блаженний муж на лукаву
Не вступає раду,
І не стане на путь злого,
І з лютим не сяде.
А в законі господньому
Серце його й воля
Навчається, і стане він -
Як на добрім полі
Над водою посажене
Древо зеленіє,
Плодом вкрите. Так і муж той
В добрі своїм спіє.
А лукавих, нечестивих
І слід пропадає, -
Як той попіл, над землею
Вітер розмахає,
І не встануть з праведними
Злії з домовини;
Діла добрих оновляться,
Діла злих загинуть.
1 псалом (Старий Заповіт - Біблія)
Блажен муж, що за радою несправедливих не ходить, і не стоїть на дорозі грішних, і не сидить на сидінні злоріків, та в Законі Господнім його насолода, і про Закон Його вдень та вночі він роздумує! І він буде, як дерево, над водним потоком посаджене, що родить свій плід своєдчасно, і що листя не в'яне його, і все, що він чинить, щаститься йому! Не так ті безбожні, вони як полова, що вітер її розвіває! Ось тому то не встоять безбожні на суді, ані грішники у зборі праведних, дорогу бо праведних знає Господь, а дорога безбожних загине!
Визначте та запишіть тема переспіву:
Ідея: 
3. Усно дати відповіді на запитання
- Чим пояснити впевненість письменника у тому, що «блаженний муж» не стане на шлях злочину?
- За яких умов герой поезії стане як «дерево зелене, вкрите плодами»?
- Який художній прийом у творі допомагає сприймати його ідейний зміст? 
- Чи можна вважати, що ліричний герой поезії веде праведнее життя? Як про це зазначено у творі?
- Яким чином на прикладі даної поезії зло буде переможене добром? 

Прочитати псалом

Між Царями-судіями
На раді великій
Став земних владик судити
Небесний владика.

- Доколі будете стяжати
І кров невинну розливать
Людей убогих? А багатим
Судом лукавим помагать?
Вдові убогій поможіте,
Не осудіте сироти
І виведіть із тісноти
На волю тихих, заступіте
Од рук неситих! - Не хотять
Познать, розбити тьму неволі, -
І всує господа глаголи,
І всує плачеться земля.
І царі, раби - однакові
Сини перед богом;
І ви вмрете, як і князь ваш
І ваш раб убогий.
Встань же, боже, суди землю
І судей лукавих!
На всім світі твоя правда,
І воля, і слава.

Запишіть у зошит!!!

Тема:
Ідея: 
Основна думка:
üУсно дати відповідь
- Де відбуваються події твору? Чи правомірним є цей суд?
- У чому полягає відмінність повноважень небесного владики і земних?
-За що поважний суддя дорікає земним владикам? 
-Хто потребує допомоги і захисту Господа?
- Чому поет, характеризуючи земних владик, зазначає, що руки у них «неситі»?
- Яким чином Верховний суддя намагається ототожнити царів і рабів?
- Чим пояснити впевненість Т. Шевченка в тому, що суд божий — найсправедливіший?
- Про що свідчать останні рядки твору?
- Чи довіряєте ви судовим органам влади?
ü  Виразне читання тексту

Чи є що краще, лучше в світі,
Як укупі жити,
Братам добрим добро певне
Пожить, не ділити?
Яко миро добровонне
З голови честної
На бороду Аароню
Спадає росою
І на шитії омети
Ризи дорогої;
Або роси Єрмонськії
На святії гори
Високії Сіонськії
Спадають і творять
Добро тварям земнородним,
І землі, і людям, —
Отак братів благих своїх
Господь не забуде,
Воцариться в дому тихім,
В сім’ї тій великій,
І пошле їм добру долю
Од віка довіка.

ü Осмислення сприйняття змісту поезії (записати у зошит)
 Тема: роздуми поета над сутністю добра, взаєморозуміння, єдності.
Ідея: возвеличення братства, взаємопідтримки, щирої доброти.
Основна думка: «Отак братів благих своїх / Господь не забуде, / І пошле їм добру долю / Од віка до віка».
ü Відповіді на запитання (у зошит)
- Через що поет пропонує єдність життя укупі?
- Чому Т. Шевченко вважає, що братню доброту не можна поділяти?
- Як автор проголошує про святість доброти і її значимість для людей?
-Чим пояснити увагу Господа до «братів благих»?
- Про яку велику сім’ю говорить митець?
-Чому вчить даний псалом?
Домашнє завдання
Виразне читання поезій, вивчити теоретичний матеріал

Немає коментарів:

Дописати коментар